A magyar hagyományban több helyen előfordul a világító tök, tökvigyori, tökvicsori, vagy töklámpás kifejezés. A tök betakarítását követően, október közepén-végén, Halottak Napja és Mindenszentek környékén sokan vájták ki a nagy takarmánytököket, majd rá orrot, szemet, ijesztő, vicsorgó szájat faragtak, és gyertyát gyújtottak a tök belsejében. A töklámpásokat az ablakba vagy az ajtó elé helyezték, vagy kitűzték a kerítések tetejére. A legények a világító faragványokat legfőképp a lányok ijesztgetésére használták. A Magyar Néprajz a gyermekjátékok között foglalkozik vele: “Amíg a babák elsősorban a leányok kedvelt játékszerei, addig a fiúk nemcsak állatfigurákat, hanem egyéb játékszereket is készítenek. Töklámpához például egy nagyobb töknek levágják a tetejét, a belét kiszedik, s a héjra szemet, orrot, szájat vágnak. Este, amikor sötét van, beletesznek egy égő gyertyát, rúdra szúrják vagy kerítés tetejére teszik, s egymást ijesztgetik vele.”
Dömötör Tekla, az őszi ünnepkörrel és a kukoricafosztással kapcsolatban közli, hogy néhányan jelmezt öltöttek az Alföldön, a kivájt tököt kivilágították, a fejükre helyezték, és így ijesztgették általában a lányokat, az asszonyokat.[i]
Pável Ágoston 1940-ben, az Őrségben végzett terepmunkája során a töktermesztés mellett a tök alapanyagból készült különféle tárgyakat is megvizsgálta, többek között a gyerekek által ősszel, ill. télen készített halált, amely lényegében töklámpás volt. A szerző a tökbábukészítésen túl leírta az ezzel kapcsolatos ijesztgetés hagyományát is.[ii]
Bálint gazda is a gyerekkorát említi a sütőtökről szóló blogbejegyzésében: „Gyermekkoromban azzal szórakoztunk a hosszú őszi estéken, hogy a jókora tököket kivájtuk, szemet, szájat vágtunk rá, és társaink rémületére este égő gyertyát állítottunk belé.”[iii]
Gyönygyössy Orsolya néprajzkutató a töklámpásforma hagyományait a felgyői tanyavilágban is megtalálta.
Erdélyi hagyományról Gazda Klára így ír: „Őszi estéken az iskolás gyermekek — leányok és fiúk — töklámpást készítenek. A hozzá való nagy, sárga disznótökért csoportosan mennek ősszel a Rétkertbe. Először levágják a tetejét, ebből lesz a fedője, kipucolják a töklámpás belét, majd beleütik a kést, amit szem-, orr- és szájformailag elhúznak, vagyis a héjából kikanyarítanak egy-egy darabot. Fogat gyufaszálból tesznek. Végül belehelyezik az égő gyertyát, és lefödik. Egy darabig egymást ijesztgetik vele, majd az utcai kerítésre teszik. Ilyenkor a járókelők lépten-nyomon félelmesen vigyorgó töklámpásokat láthatnak.”[iv]
Nemcsak takarmánytököt használtak tökfaragásra. Zenta környékén a tökvicsorit a sütni való tökből készítették.[v]
Az ijesztgetés szokása mellett az ország számos részén ismert az a halottak napjához kapcsolódó hiedelem, miszerint az elhunytak ilyenkor hazalátogatnak és világítani kell nekik, nemcsak a temetőben, hanem otthon is, hogy széjjel tudjanak nézni, megtalálják az utat. Jászdózsán (Jász-Nagykun-Szolnok megye) miközben a temetőben is gyertyát égettek, odahaza is égve hagyták őket azért, hogy a halottak széjjel tudjanak nézni otthon.
A töklámpás készítése kiváló kézügyesség fejlesztés, jó játék, remek közösségi élmény, de a halál megtestesítését is jelenti. Játszani lehet vele, ijesztgetni a másikat, borzongani tőle, futni előle. Játék közben megidézni a halált és szembenézni vele, a játék lényegéből adódóan a gyerek számára feszültségoldó és személyiségfejlesztő hatással bír. Pont úgy, mint a halálról szóló népmesék hallgatása közben, játék közben is ki lehet nevetni, ki lehet cselezni, túl lehet járni az eszén.
A halál mint össztársadalmi tabu lebontásában a tökfaragásra, sőt megfelelő keretek között az azzal való világítós-ijesztgetés játékra mint a halál szimbólumával és a sötéttel való szembenézésre tekinthetünk. A hozzákapcsolódó fogócska játék mind a mozgáson, mind az önfeledt hangoskodáson, nevetésen keresztül lehetőség a feszültségoldásra.
A gyerekeknek a félelemeik legyőzésében és a valóság, valamint önmaguk megismerésben a mese mellett a játékok bizonyulnak a leghatékonyabbnak. Gyerekkorban elsősorban a játék és a mese ad megfelelő eszközt arra, hogy átélhessék azokat élményeiket, amelyek nagyfokú feszültséget (pozitív vagy negatív) generáltak bennük. Így tanulják meg kezelni is azokat.
Nem az a bátor, aki nem fél, hanem az, aki le tudja győzni a félelmeit. Pedagógusként és szülői szerepben is az a dolgunk, hogy lehetőséget teremtsünk a halál témájával való találkozásokra, alkalmat adjunk beszélgetésekre, kérdésekre, meséljünk róla, és mindezeken keresztül enyhítsük a halállal kapcsolatos természetes szorongásokat. Tökfaragás közben, mesélhetünk az elhunyt családtagokról, régi szokásokról, emlékezhetünk azokra, akik már nincsenek velünk.
A félelem oldásának ősi eszköze a félelem tárgyával való szembenézés. Erre a játék mellett, alkalmat kínálnak pl. a halált kicselező és kinevető, a halál eszén túljáró mesehősök történetei. Ezek a mesék sem üzennek az örök élet lehetőségéről, de akárcsak a játék, módot adnak a halállal kapcsolatos félelmek oldására. Az életkori sajátosságok és a halálfogalom fejlődésének ismerete nélkülözhetetlen szempontok a meseválasztásban. A halál egyes aspektusainak megértése nem azonos ütemben történik különböző élőlények mulandóságára vonatkozóan. A Népmesekincstár sorozat válogatásánál ezeket a szempontokat figyelembe vettem, így a sorozat halál témához kapcsolódó meséit biztonsággal mesélhetik a mesélők óvodában, iskolában, családban.
(Bajzáth Mária: Népmesekincstár mesepedagógia. Kézirat részlet. Minden jog fenntartva!)
[i] Dömötör Tekla (1986): Régi és mai magyar népszokások. Budapest, Az Anyanyelvi Konferencia Védnöksége Hazafias Népfront. /Néprajz mindenkinek.3./ (84).
[ii] Pável Ágoston (1949): Töktermelés és olajütés Szalafőn (Ethnographia, 1-4., 139-154.)
[iii] Letöltés: https://balintgazda.hu/minden-heten-szuret/januar/sutotok.html
[iv] Gazda Klára (1980): Gyermekvilág Esztelneken. Töklámpás. Kriterion Kiadó. Bukarest p.260.
[v]Tőke István (1967): Zenta környéki népi gyermekjátékok Közművelődési Közlöny III, 6. szám, Zenta. p. 106.
Aki többet szeretne tudni a témáról, a 2023 október 21. „Közelítések a halál-elmúlás témaköréhez gyermekkorban a Népmesekincstár mesepedagógia eszközeivel” workshopra várjuk szeretettel: Jelentkezés: KÖZELÍTÉSEK A HALÁL ÉS ELMÚLÁS TÉMAKÖRÉHEZ A NÉPMESEKINCSTÁR MESEPEDAGÓGIA ESZKÖZEIVEL (office.com)