Foglalkozásvezetők

Foglalkozásvezetők

Andrási Ilona – Budapest

Andrási Ilona óvodapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető vagyok.

2013-óta Mesekuckó tehetséggondozó műhelyt vezetek, Bajzáth Mária Mesepedagógia programja alapján, a Népmesekincstár meséinek felhasználásával. A szakmai tudásom a Mesepedagógiai képzéseken folyamatosan bővítem, melyet felhasználok a műhelyfoglakozásokon.

Budapesten, a Kőbányai Gesztenye óvodában 5. éve vezetek Mesekuckó tehetséggondozó műhelyt. A gyermekek lelkesek, örömmel hallgatják a mesét, és vesznek részt meséhez kapcsolódó tevékenységekben. Nagyon fontosnak tartom, hogy Mesekuckóba járó gyermekek megszeressék, örömmel hallgassák a mesét, mely sokszínű módon fejleszti Őket. Célom, hogy példámmal a szülők, a kollégáim figyelmét is felhívjam a mesehallgatás, mesélés fontosságára.

Bakó Katalin – Budapest

Bakó Katalin vagyok, népdalénekes, könyvtáros, felnőtteket oktató könyvtári szakember, középiskolai magyartanár és könyvtárostanár, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum munkatársa, Népmesekincstár foglalkozásvezető.

A népmesékhez felnőtt koromban a népdaléneklésen, a népzenén, a néprajzi és kulturális antropológiai ismereteken, s nem utolsó sorban a könyvtári szaktájékoztatói munka szépségein keresztül vezetett az út.

Ám ha jobban meggondolom, a szóbeliséggel, a történetmeséléssel már kicsi korom óta jó viszonyban vagyok. Édesanyám szülőfalujának, az erdélyi Gyergyókilyénfalva életének minden percét behálózta a családi és közösségi történetmesélés ereje, a jeles napok és az emberélet fordulóihoz kapcsolódó szokások életben tartásának fontossága, a szóbeli tudásátadás jelentőségének tisztelete. Az iskolai szüneteket ott töltő kislányként egyre többet éltem a „kilyénfalviak” életét. Idővel fontossá vált számomra, hogy anyai nagyanyám és a család nőtagjai beavatnak be a pityókaleves és a hagymatokány készítésének titkaiba, megmutatják a karácsonyi galambos kalács sütését, s elültetik bennem az állatok, s a természet tiszteletét. Megtanítottak arra, hogy mit kell mondani, ha kicsi gyermekkel találkozunk, hogy ne igézzük meg, hogy hogyan kell megadni a tiszteletet az ifjú párnak a lakodalomban, s elmesélték, hogy a haldoklót virrasztva, gyertyafénynél segítik átmenni a másik világba. Segítségükkel átélhettem, hogyan emlékezett meg a falu a halottairól, s ők tanították meg, hogy a déli harangszókor illik keresztet vetni, egy kicsit megállni a napi munkában, s megadni a léleknek is a pihenőt, s a Fennvalónak is a tiszteletet.

Később, mikor már Magyarországon éltem, sokan mondták, hogy nekem a hangommal kell jót tenni. Sokáig azt hittem, hogy ez mögött csak az éneklés és a népdalok hiteles megszólaltatása rejlik. Aztán pedagógusként és felnőttoktatóként felismertem, hogy a tanítás és az oktatói munkám során ugyanúgy a hangomat használom. Ráadásul 2014-ben találkoztam a népmesékkel, az élőszavas meséléssel, illetve Bajzáth Máriával és a Népmesekincstár mesepedagógia módszerével, alapelveivel. Érdekes volt rádöbbenni: ez a módszer is (többek között) a szóbeliség varázsával éri el célját.

Az alaptanfolyam után azonban mégis azt éreztem, nekem még tanulnom kell, a mesék nehezen nyílnak meg, még nem értem a valódi mondanivalót. Mire Népmesekincstár foglalkozásvezető lettem, sok idő telt el, 6 év. Azalatt megszereztem második egyetemi diplomámat, hivatalosan is pedagógussá váltam, s megtaláltam a nekem való munkahelyet. Azt a helyet, ahol összeérnek a világomat tartó alapok: a könyvtárosság, a pedagógia, az irodalom és a gyerekekkel, fiatalokkal való foglalkozás lehetősége, a szakmaiság és a hitelesség.

2021-től pedig, immáron Népmesekincstár foglalkozásvezetőként, új feladatot adtam magamnak: a mesék és a dalok által, a komplex foglalkozások keretei között kicsinek és nagynak szeretném átadni azt a tudást, amit a nagyanyámtól és a falubeli öregasszonyoktól kaptam, amit pedagógusként tapasztaltam, s amit a Népmesekincstár tanfolyamok megerősítettek bennem.

Ezért is hoztam létre meseműhelyemet. Foglalkozásimon (hogy a hangomat tényleg használjam) nemcsak a mese és a mesepedagógia módszere, hanem az ének, valamint a könyves élmények is megjelennek, így komplex, mégis egységes világot tárnak a résztvevők elé. Az Aranyvirág Meseműhely jelenleg a Kőbányai Gézengúz Óvodában, illetve a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Sárkányos Gyermekkönyvtárában (Dienes Éva könyvtáros és Népmesekincstár foglalkozásvezető kolléganőm segítségével) nyitja meg kapuit, várva azokat, akik örömmel tapasztalják meg, hogy nemcsak a zene, hanem a mese is mindenkié.

Balogh-Magyarósi Rebeka – Keszthely

Balogh-Magyarósi Rebeka vagyok, tanító, Waldorf-tanár, Népmesekincstár foglalkozásvezető. 

A mese számomra olyan, mint a lélek takarója. Amikor mesélünk, különleges kapocs születik mesélő és hallgatói közt: megáll az idő és melegség költözik a mesei térbe… igazi ajándék. 

A jövőben Keszthelyen és környékén szeretném elvarázsolni a gyermekeket a mesék csodáival. 

Bazsó Borbála – Törökbálint

Bazsó Borbála vagyok, óvodapedagógus, óvodavezető, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Törökbálinton dolgozom a Walla József Óvodában.

2018-ban itt ismerkedtem meg a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével, melyet azóta minden óvodai korosztállyal kipróbáltam és használom jelenleg is.

Az óvodás gyerekek szüleihez is szeretném újra közel hozni a mesék világát, hogy közösen értsük: „Miért olyan fontos a mesélés, mesehallgatás a gyerekeknek?”, hogy ők is előnyben részesítsék az élőszóval mondott mesét a digitális mesékkel szemben, ezért mesés szülői értekezleteket, családi mesedélutánokat is szervezünk az óvodában.

2019 óta vagyok Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. Kollégáimmal így az egész országban óvodákban, iskolákban, múzeumban is mesÉLJÜK a mesét.

Óvodapedagógusként és óvodavezetőként a célom, hogy az óvodába lépéstől az iskolába való átlépésig a gyerekek a Népmesekincstár Mesepedagógia meséivel, és módszerével haladhassanak végig óvodás éveiken.

Mesefoglalkozásvezetőként a célom, hogy minél több helyen, minél több gyereknek meséljek.

Becska Zsóka – Sopron

Az, hogy én óvónő legyek, az anyai nagyanyám kérése, kívánsága volt, s én annyira szerettem, kötődtem hozzá, hogy természetes volt, hogy megteszem. Szerencsémre, s talán a gyerekek szerencséjére is, azonnal éreztem a Soproni Óvónőképzőben, hogy helyemen vagyok, hogy érzem, s értem a kicsi gyerekeket, hogy a velük való foglalkozás örömet ad, s mindig annyi jót kapok tőlük, amitől egy kicsit én is jobb lehetek. Adok, s kapok. Örömöt, jókedvet, reményt, bizalmat, tiszteletet, szeretetet, békét, rendet, csodát, s varázslatot. Én, ha akarok, táncolok, ha akarok, énekelek, ha akarok, mesélek, ha akarok, rajzolok, festek, bábozok…

A mesék rám találtak, én meg a mesékre. Olyanok „ők”, mint az igaz segítők. Jobbá válhat a hallgató, s jobbá válhat a mesélő maga is. Megtalálhatja a magában rejlő jót, és szépet, sikeresebben alkalmazkodhat a világhoz, annak rendjéhez, könnyebben eligazodhat benne, vagy „csak” megsimogatja a lelkét. Keresem, s igyekszem megtalálni a gyerekekben a „legszebb szépet”, a „legjobb jót”, s meg szeretném nekik mutatni, hogy nekik is van mesebeli aranyhajszáluk, ami segíti őket, ami szebbé, jobbá teszi életüket. Léleksimogatás, amit tehetek, s ez boldogít engem is.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerére rálelve, a mesefoglalkozás vezetői képzéssel gazdagodva végzem a munkámat, – melyet bábpedagógiai végzettségem, és tapasztalatom is támogat – a világot, egy kicsinykét jobbá tenni.

Fontos feladatomnak tekintem – az óvodai munkám mellett – a családoknak való mesélést, az ilyen programok támogatását, ezért örömmel, és szeretettel mesélek, ha ilyen helyre hívnak.

Bogár Adrienn – Budapest

Bogár Adrienn vagyok, óvodapedagógus, mese-dráma tehetségműhelyvezető, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. Budapesten, a főváros szívében, a Terézvárosi Önkormányzat Szív Óvodájában dolgozom.

A mesélés mindig központi helyet töltött be a szívemben, még mindig emlékszem édesanyám varázslatos meséire, amiket minden nap fáradhatatlanul mesélt nekem. Utam innen indul és tanulmányaim, óvodai gyakorlatom, munkám során egyre inkább realizálódott bennem, hogy a mesélés milyen fontos szerepet tölt be az életünkben. A mai felgyorsult, rohanó világban, melyben rengeteg vetített kép és túl sok inger éri a gyermekeket, nélkülözhetetlen fontosságú az élőszavas mesélés. Hiszem és vallom, hogy a mesének helye van a mindennapi életünkben magzati kortól egészen halálunk pillanatáig. A mese segít a különböző élethelyzetekben, ha örülünk, ha bánatunk van, vagy ha betegek vagyunk.

2019-ben ismerkedtem meg a Népmesekincstár Mesepedagógia módszerével és azonnal éreztem, hogy nekem itt helyem van, hiszen én is szívügyemnek érzem a mesélést, s annak minél szélesebb körű terjesztését.

A mesepedagógia világa csodálatos, varázslatos a maga rituáléjával, játékaival, mondókáival, meséivel, melyet egyszer mindenkinek át kellene élnie. Célom ennek a kincsnek a megőrzése és tovább éltetése.

Csiki-Demjén Anetta – Miskolc

Csiki-Demjén Anetta vagyok, Miskolcon élő gyermekvédelemben dolgozó pedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető.

Gyermekkorom óta az irodalom, a könyvek bűvöletében élek. A Miskolci Egyetemen előbb magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és középiskolai tanári, majd pedig kiadói szerkesztői végzettséget szereztem. Közel másfél évtizede dolgozom gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyerekekkel és a velük foglalkozó, személyes gondoskodást végző felnőttek képzésével. Emellett kortárs írók, költők munkáit gondoztam, szerkesztettem szabadidőmben hosszú évekig.

Új fejezetet életemben az anyaság nyitott. Öt gyermek édesanyjaként a mesék mindennapi életünk részét képezik, ezért különösen nagy öröm volt számomra, amikor három évvel ezelőtt megismerkedtem Bajzáth Máriával és a Népmesekincstár módszerével. A 120 órás mesepedagógiai képzést újabb workshopok és képzések követték, melyek koronázasaképp 2021 nyarán Népmesekincstár foglalkozásvezető képesítést szereztem.

Célom, hogy a Bajzáth Máriától tanult módszer segítségével olyan komplex mesefoglalkozásokat tarthassak a kicsi és nagyobbacska gyermekek számára, melynek részeseként a népmesék birodalmába belépve, a mesehős útját járva játszva ismerkedhetnek meg az élet csodájával, önmagukkal és a körülöttük lévő világgal.

Amíg legkisebb gyermekem nem engedi az aktív munkát, szorgosan gyűjtögetem mesetarisznyámba az útravalót, hogy aztán a népmesék szimbolikus nyelvén szólva könnyedén utat találhassak a gyermekekhez. Álmom, hogy minden gyermek – így azok is, akik nem találkoznak otthon, az óvodában vagy az iskolában napi rendszerességgel népmesékkel – felfedezhesse, átélhesse, hogy ő maga is mesehős. Hogy mindez teljesülhessen, nem is lehetnék jobb helyen, mint a Népmesekincstár foglalkozásvezetők szakmailag felkészült, elhivatott, aktív közösségében.

Csörgei Andrea – Budapest

Csörgei Andrea vagyok, gyerekirodalmár, könyvtár- és drámapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozás-vezető. Gyerekkorom óta szüntelenül rajongok a mesékért, hiszek a történetek erejében, legyen az kortárs gyerek- vagy ifjúsági irodalom, „felnőtt” szépirodalom, népmese, fikció vagy valós történet. Olvasom, szerkesztem, szakértem, tanítom, meghallgatom, színpadra állítom, vagy egyszerűen csak továbbadom őket. Dolgozom óvodásokkal, alsó- és felső tagozatosokkal, gimnazistákkal és egyetemistákkal. Különösen érdekel a szó, a kép, és a cselekvés hármas egysége, és az olvasóvá nevelésre, illetve a gyerekek, kamaszok lelki fejlődésére gyakorolt hatása. Ennek érdekében gyakran hívom foglalkozásaimban segítségül a képeket, illusztrációkat, és a Népmesekincstár-mesepedagógia eszköztára mellett, a japán eredetű kamishibait (papírszínházat) is.

Dienes Éva – Budapest

Dienes Éva vagyok, könyvtáros, gyerekkönyvtár vezető és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Budapesten dolgozom a Fővárosi Szabó Ervin Sárkányos Gyerekkönyvtár vezetőjeként. Imádom a hivatásomat és az egyik alappillére a népmesék (b)irodalma, világa, ezért is kerestem, kutattam azokat a lehetőségeket, tanfolyamokat, ahol többet megtudhattam, tanulhattam ezekről a különleges történetekről.

2011-ben találkoztam Marcsival és a mesék útján vele tartottam. Folyamatosan képzem magamat: részt veszek a különböző mesepedagógiai, népmesekincstári tanfolyamokon. A Népmesepont Székesfehérváron több éven keresztül tartottam mesepedagógiai foglalkozásokat és a gyerekkönyvtárban is egyre több mesés mondókás, játékos foglalkozást, majd önálló egységként beépítettem a különböző kalandos könyvtárhasználati foglalkozásaimba.  2018-ban lehetőségem nyílt a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével, megismerkedni melyet azóta is nap, mint nap használok a látogatók és csoportok nagy örömére.  Az óvodásoktól kezdve, a kisiskolásokon át a kiskamaszokig, többféle korosztályban is kipróbáltam magamat és a mesék ereje, engem és mindenkit elvarázsolt.

2019 óta Népmesekincstár mesefoglalkozásvezetőként kollégáimmal együtt óvodákban, iskolákban, könyvtárakban, múzeumokban mesélünk.  Bajzáth Mária szavaival élve “mesehallgatóvá szeretjük a gyerekeket” Ez a célom és ideám és remélem még sokáig mesÉLJÜK a mesét. A könyvtáron túl a Székesfehérvári Népmeseponton, óvódákban, iskolákban, nyaraláson, Mesemúzeumban is meséltem, meséltünk már. 

2021 őszén Bakó Katával közösen elindítottuk a Népmesekincstár mesedélutánokat, hogy a módszer segítségével minél több gyereknek, családnak átadhassuk a mesék évezredes tudását, szépségét, szeretetét.  Népmesekincstár mesefoglalkozásvezetőként a célom, hogy minél több helyen, minél több gyereknek, családnak mesélhessek.

dr. Nagy Lajoné Tünde – Budapest

dr. Nagy Lajosné Tündi vagyok 26 éve dolgozó óvodapedagógus, 2021-től mesterpedagógus és mesefoglalkozásvezető vagyok.

A mesei úton való elinduláshoz édesanyámtól és nagymamámtól kaptam egy gyönyörű, általuk készített, mesékkel teleszőtt tarisznyát, amibe az évek alatt belepakolhattam azokat a kincseket, amiket ajándékba kaptam az utam során. A néphagyományt nem csak tanultam, abba bele is születtem és abban nevelkedtem. Kukoricát törtünk, csutkából babákat készítettünk és a hosszú téli estéken, kályhánk mellett ülve, diót törve, kukoricát morzsolva hallgattam édesanyám és nagymamám meséit, hosszú történeteit királyokról, királylányokról, tündérekről, boszorkányokról, sárkányokról és a beteljesedő csodákról, varázslatokról. Pályakezdő koromban meghatározó élmény volt számomra H. Tóth István „Jelesnapok” képzése, ahol gyerekkorom átélt élményeit rendszerbe szedve tanulhattam is a néphagyományokról, a mesékről és mesélésről. Óvodásaim meseszeretete, a hozzám járó családok támogató részvétele és a Bajzáth Máriával való találkozás tette lehetővé, hogy elkészüljön innovációs mesterprogramom, ami a meséről és a mesélésről szól. A Népmesekincstár módszertanának alkalmazása, az óvodai nevelő munkámat, élménypedagógiává varázsolja. Jó látni és érezni azt a csodát, amit a gyerekekkel közösen teremtünk egy-egy mesélésnél. Népmesekincstár Mesefoglalkozásokat tartok jelenleg óvodai csoportomban, Kerekedő néven.

Heffnerné Geősel Nikoletta – Harkány

Heffnerné Geősel Nikoletta vagyok, óvodapedagógusként dolgozom A mese egy örökség, amire nekünk vigyázni kell, ápolni és a jövő nemzedékének átadni. Egy meseszerető családban nőttem fel, minden nap jelen volt életemben a mese, ami meghatározó szerepet játszott, játszik és játszani is fog az életemben. A jövőképem fókuszában a mese áll, mert ez mindennek az alfája és omegája. Maga az élet, maga a csoda! Célom, hogy sok kisgyermek, ő általuk családok életének szerves része legyen a mese, mert utat mutat, segítséget ad, nevel, tanít, rávilágít dolgokra, amire az ember addig nem is gondolt. A népmese, a népi játékok, a mondókák, a néptánc, a találós kérdések együttes használatával szeretnék komplex fejlesztést és legfőképpen élményt nyújtani minden korosztálynak, 0-120 éves korig.😊 A Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető képzése mutatta meg az utat, adta a legjobb tudást, a legmegfelelőbb módszert a kitűzött céljaim eléréséhez.

Horváth Adrienn – Szentendre

„Mindőtöket csitítsalak, mesécskével vidítsalak? Csuda egy mese lesz, titkok titkáról, csodák csodájáról…”- és tényleg csoda,  és alig várja kicsi és nagy, és én is,  hogy ÉLJE a mesét! Horváth Adri vagyok, szülő, pedagógus, szentendrei óvónő, Népmesekincstár foglalkozásvezető. Mindegyik minőségemre szükség van a mindennapokban, éppúgy, mint a varázslatra, amihez a mese is hozzásegít.  “MesÉLJÜK a mesét!”-kicsinek és nagynak, magunknak, tegnap, ma, holnap!

Kelemen Anita – Csetény

Kelemen Anita vagyok, Óvodapedagógus, Gyógypedagógus, Mesterpedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Pedagógusként a célom az, hogy a gyermekek minél több élményhez jussanak a mindennapokban, hogy tapasztalás útján tanuljanak, hogy nyitottak, érdeklődőek legyenek az őket körülvevő világra.  Ismerjék meg a magyar és más népek meséit, a népdalokat, mondókákat, találós kérdéseket.  Kapjanak elegendő figyelmet, olyannak szeressük őket, és fogadjuk el, amilyenek, hogy váljanak hőssé a saját életükben. Ezeket célokat megfogalmazva jutottam el a Népmesekincsár mesepedagógiai módszerhez. Ebben a módszerben rátaláltam mind arra, amire egy gyermeknek valóban szüksége van.

Fontosnak tartom, hogy a szülőket is segítsük a mindennapokban eligazodni ebben a kusza világban. Úgy vélem, hogy közösen együtt tehetünk nagy dolgokat a gyermekek érdekében. A mesék segíthetek abban, hogy közelebb kerüljenek a családok egymáshoz, a mesehallgatással eltöltött idő, egy megszentelt idő, ami csak a mesélőé és a mese hallgatójáé.

Számomra a közösen eltöltött idő mindig varázslatos, egyedi. A mesélővel való személyes kapcsolatban a gyermek érzelmi biztonságban érzi magát, oly annyira, hogy hamarosan azt érzi, hogy ő is el mer indulni a saját útján. Igyekszem jó útnak indítója lenni a gyermekeknek, az Óperenciás tengerre és azon túlra, Csetényben és a Bakony lankái között is. 

Mészárosné Hacsi Anna – Nagykáta

A keresztségben az Anna nevet kaptam, de legtöbben úgy ismernek, mint Hacsi Panni, a mesemondó óvónéni. Az én mesém a Bükk lábánál a Sajó völgyében kezdődött ahonnan magammal hoztam a mese szeretetét. A folyópartot már rég elhagytam, Nagykátán egy kisvárosban élek a családommal. Már 6 évesen arra vágytam, hogy óvónéni legyek és a vágyam teljesült! A legjobb helyen vagyok immár 35 éve! Kíváncsi is vagyok, ezért kutakodom, tanulok ezt, azt, amit a gyerekekről, a mesékről tudni kell. Így lett belőlem fejlesztőpedagógus, Mesepedagógia rajongó, Népmesekincstár foglalkozás vezető. Hagyományos népmese mondóként tagja vagyok a Meseszó Egyesületnek. a Tekergő meseösvény Egyesületnek. Meséimet mondom a Hagyományok Háza programjain, könyvtárban, óvodában, iskolában, idősek otthonában, gyerek otthonokban, hajléktalanszállótól a szállodákig, fiatalnak, vénnek, mindenkinek, aki meghallgat.

A meseszóért cserében a legszebb ajándék az enyém, a csillogó tekintetek, amik meglátják a mesét, a mesét érző szívek dobbanása, akik befogadják a képeket, amit szavakkal festek, mesÉLEK!

Patka Ildikó – Kolozsvár

Már serdülőként eldöntöttem, hogy a népmesétől szeretnék bölcsességet tanulni, mert magamon tapasztaltam, hogy van benne egy gyógyító-vezető aranyfonal, ami segít az döntésekben és segít rendet tenni az értékek világában. Bölcsészkart végeztem a kolozsvári Bábeş- Bólyai egyetemen. A mesék forrásaihoz telepedtem, hogy felépítsem önmagam, mert tapasztaltam, hogy élő műfaj, ami ma is élni segíti a felnőttet és a gyermeket. Egyetem után a bábszínház, bábművészet felé orientálódtam, úgy éreztem itt tanulhatok legtöbbet, abból a tiszta, nyitott, befogadó egyszerűségből, a valósággal való legtisztább kapcsolatról, amit a gyermek képvisel.

A bábszínházban játék és mese ötvöződött és mindkettő komoly, mély, önfaragó eszköz lett számomra, befogadóm pedig az őszinte gyermeki figyelem. Megszülettek a gyermekeim, így három kicsi mesterem lett az emberség és jó figyelem tanulásában, akiknek a neveléséhez eszközöket kerestem. Meseterápiás foglalkozásvezetőm ajánlotta számomra Bajzáth Mária mesepedagógia képzését. És kincsesbányára akadtam váratlanul, mert amit az önfejlesztésem felnőtt eszközének tekintettem, az egyszerre a nevelővé nevelés eszköze lett, a gyerekekhez való kapcsolódás gazdag módja. Olyan meseburokban és játékban közvetíthettem a valóságot a gyerekek számára, amiben lehettünk egyszerre őszinték, játékosak, komolyak, méllyek. A mesejelképek szelíd beavatási módot adtak és azt a hitet, hogy van a világban rend és jóság, figyelem és szeretet, az értékeknek értelme és jutalma van. 

Kolozsváron később többször megszerveztem pedagógusoknak a mesepedagógia tanfolyamot, hogy minél több nevelőhöz eljusson ez a bölcsesség, segítsen a kapcsolódásban és a gyermekkel való közös nyelv kifejlesztésében, hogy minél több gyermek lelke kapjon olyan bölcsességburkot, ami megóvja őket a világban.

Mérhetetlenül hálás vagyok ezért a tudásért, és megerősít a Népmesekincstár közössége, sok nagyszerű értékre és gyermekre hangolt ember. Azóta is élem és játszom a mesét.

Patka Ildikó, mesemondó- meseíró bábjátékos”

Püschl-Németh Zsófia – Nagykanizsa

Püschl-Németh Zsófia vagyok, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, gyógypedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. 2021. októbere óta a nagykanizsai Napgyermek Fejlesztő Centrumban mesélek.
A mesék varázslatos világa kisgyermek korom óta végig kísérte az életemet. A mesehősökkel átélt kalandok segítettek az utamon, megmutatták, miért érdemes jónak lenni, mikor érdemes kitartani, hogyan lehet az embert próbáló helyzetekben is helytállni. Hiszem, hogy a meséket hallgatva mindannyian olyan ősi tudás birtokába juthatunk, amely segít minket abban, hogy saját mesénk hősei legyünk és „boldogan éljünk, míg meg nem halunk”.

Révész Beáta Alice – Harkány

Révész Beáta Alice vagyok. Édesanya, német nemzetiségi óvodapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Pedagógusként és édesanyaként is úgy gondolom, hogy a gyermek és felnőtt közötti gyümölcsöző kapcsolat legfontosabb összetevője a szeretetteljes bizalmi viszony kialakítása, ápolása, fenntartása. Tapasztalataim szerint ennek egyik leghatékonyabb eszköze a meseszó.

A mesélések alkalmával teremtett közeg, hangulat varázserővel bír. Ezt a varázserőt felhasználva utazhat a képzelet szárnyán gyermek és felnőtt, bejárva számtalan kanyargós, kalandos utat, tanulva önmagáról és az őt körülvevő világról.

Hálás vagyok, hogy a saját utamon megismerkedhettem a Bajzáth Mária által kidolgozott Népmesekincstár mesepedagógia módszerrel, mellyel száz százalékig azonosulni tudtam.

Már az alapképzés elején magával ragadott az a szakmaiság, komplexitás, emberség és nem utolsó sorban a GYERMEK középpontba helyezésének fontossága, ami teljes egészében jellemzi a módszert. A népmesék csodálatos világa, a hozzájuk kapcsolódó népi játékok, népköltészeti alkotások (dalok, mondókák, találós kérdések stb.), alkotó tevékenységek, együttes érzékszervi tapasztalások, mind örömforrásként szolgálnak a gyermek és a vele közösen tevékenykedő felnőtt számára. Ezek együttes megvalósulása jelenti a Népmesekincstár mesepedagógia esszenciáját.

Foglalkozásvezetőként lehetőséget kaptam, hogy a megszerzett tudást a saját mesefoglalkozásaimon átadhassam a hozzám érkező, meseszó után vágyakozó gyermeknek. Szeretettel nyitom meg számukra a népmesék kapuját és leszek társuk izgalmakkal teli vándorútjukon.

Ígéretet tettem, hogy mesélni és mesÉLNI fogom a mesét. Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Rizmajer Ildikó – Újhartyán

Rizmajer Ildikó vagyok Újhartyánban élő, a helyi német nemzetiségi iskolában dolgozó, drámapedagógia szakirányon szakvizsgázott tanító, kineziológus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. A mesékben rejlő csodás, varázslatos világ gyerekkorom óta végigkíséri az életem. Fontos küldetésem, hogy a gyerekek mindennapjainak része legyen a mese, hogy átitatódjon testük, lelkük a mesékben rejlő ősenciával. A tanítási órákba is beleszövöm a mesét, a népi-, és drámajátékot. A gitározás és az éneklés is mindennapos örömteli része a gyerekekkel töltött időnek. Két gyermekcsoportnak tartok mese-, és dráma foglalkozásokat, Égigérő Drámaműhely néven.

Susánszky Anna – Budapest

Susánszky Anna vagyok, kulturális antropológus, a Semmelweis Egyetem oktatója. A meséket mindig is szerettem, izgalmasnak, inspirálónak találtam. A velük való munkát 2012 óta mesepedagógusként végzem (2014-ben Metamorphoses alkotó-fejlesztő meseterapeutaként is végeztem). Évekig meséltem a Meseközpont Alapítvány önkénteseként gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekeknek, részt vettem táboroztatásukban. A Népmesekincstár foglalkozásvezetők közösségének tagjaként részt veszek közös pedagógiai programokban, mesélésekben, mesefoglalkozásokban. Meseműhelyemben, a Vándorúton Meseműhelyben a Népmesekincstár mesepedagógia módszerével tartok mesecsoportokat, családi programokat. Tapasztalatom szerint a mesékre, történetekre minden korosztálynak szüksége van, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A mesék bölcsessége mindenkinek remek muníció, „titkos tudás”, támpont, iránytű. Minél többet ismerünk belőle, annál biztosabban tájékozódunk az életben. Ezért tartom nagyon fontosnak, hogy a gyerekek már egész kicsi koruktól rendszeresen halljanak népmeséket. 

Szabados Zsuzsanna – Budapest/Monor/Tiszaföldvár

Szabados Zsuzsanna vagyok, tizenegy éve Budapesten élő és dolgozó óvodapedagógus, gyermektánc az óvodában és iskolában szakirányon szakvizsgázott pedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

A varázslatos mesei úton édesanyám indított el, amit követett a zene és hangszerek csodálatos világának megismerése. Furulyázom, citerázom, ami mindig is fontos eleme a mesékkel szőtt mindennapjaimnak. Szeretem, ahogy a mesék világa, a gyermektánc és népzenei kultúra körbeöleli a munkámat.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerének mélyebb megismerésére régóta vágyam volt és az alapképzést követően nem is volt kérdés számomra, hogy ha lehetőség nyílik, elvégezzem a mesefoglalkozásvezetői képzést is.

Számomra a mese igazi örömforrás, lélekringatás, amit minden alkalommal szeretnék megmutatni a csillogó szemű nagy világra nyitott és érzékeny gyermekeknek is. A saját óvodai csoportomon kívül, Tiszaföldváron és Monoron vezetek Népmesekincstár Mesefoglalkozásokat, Magóricska Meseműhely néven, és saját, felnőtt meseesteket is tartok.

Takács Katalin – Veszprém

Nyelvoktató, óvodapedagógus, szeretet-fanatikus, Így tedd rá és Népmesekincstár foglalkozásvezető vagyok

Hosszú éveken át oktattam angol nyelvet, mikor is gyermekeim születését követően 2011-ben visszatértem az óvodapedagógusi pályára, Veszprémbe. Az évek során igyekeztem keresni olyan továbbképzéseket, amelyek a használható ismeretek mellett mindig a lelket is munkálják. Így történt, hogy 2017-ben megismerkedtem az Így tedd rá programmal. Ennek keretében részt vettem a Pedagógus Expón, ahol volt lehetőségem meghallgatni Bajzáth Mária előadását. Őszintén, a NÉPMESEKINCSTÁR megragadta a szívem csücskét és azóta is markában tartja…

Csodálatos érzés ebbe a kis csapatba tartozni, ahol mindannyian mesélők vagyunk, mert a szívünket kitárjuk és megéljük a mesélést, a mesét, mint csodát. A mesét, amely miden esetben hat arra, aki hallgatja és arra is, aki elmondja

Célom, hogy minél több kis és nagy gyerekkel vagy akár már nem is annyira gyerekkel megszerettessem a meséket és segítsek Nekik megélni azt a csodát, amit minden mese magában rejt. Ahol a mese szól nem csak a kíváncsi füleknek, hanem a LÉLEK-nek is és munkálkodik tovább a SZÍV-ben, tehát ÉL tovább mindaz, amit én is mesÉLEK.

Vidovics Brigitta – Seregélyes

Vidovics Brigitta – Seregélyes

Vidovics Brigitta óvodapedagógus és pszichopedagógus vagyok, pályakezdő korom óta, 25 éve dolgozom szívvel lélekkel egy Fejér megyei nagyközség óvodájában. Gyermekkorom óta szívemben élnek a mesék, mindennap tapasztalatom mágikus óvó- védő erőit. A mesepedagógia alapképzés elindított mesés utamon. Népmesekincstár foglalkozásvezetőként, szeretném továbbadni népmesék tárházát a rám bízott mesehallgató gyermekeknek. Célom, hogy mindennap elvezessem őket a mesék kapujáig: mondókák, népi játékok, találós kérdések, közös játék kíséretében. A tevékenységek fő célja: mesét hallgatva, mesehős útját járva a képzelő erejüket mozgósítani, majd velük együtt minél hosszabban utazni a mesék birodalmában.

Zelenák Tímea – Diósd/Érd/Budapest

Zelenák Tímea vagyok, óvodapedagógus, drámapedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető. Kisgyermekkorom óta elvarázsoltak a történetek, a mesék. Ez a „varázslat” idővel a munkám részévé vált, nagy öröm, hogy megoszthatom másokkal.

Az óvodában nap mint nap tapasztalom, milyen nagy éhsége van a  gyerekeknek  az élőszóban elhangzó  mesére, a közösségben megélt játékokra, dalokra. Reagálva erre az igényre, pedagógusként remek lehetőségek kínálkoznak a tudás- és értékátadásra, nevelésre egyaránt.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerével, mesefoglalkozásaival komplex módon járulhatok hozzá a gyerekek személyiségének fejlődéséhez, kiteljesedéséhez, különböző kompetenciák fejlesztéséhez.

Az általam vezetett Aranyalma mese és drámaműhely foglalkozásai Diósdon, Érden és Budapest, XXII. kerületben elérhetőek.

Információ:  aranyalma.mese@gmail.com