Mesefoglalkozásvezetők- Népmesekincstár

Mesefoglalkozásvezetők- Népmesekincstár

Andrási Ilona- Budapest

Bakó Katalin- Budapest

Balogh-Magyarósi Rebeka- Keszthely

Bazsó Borbála Katalin- Törökbálint

Becska Péterné- Sopron

Bogár Adrienn- Budapest

Csercsa-Bujdosó Petra- Budapest

Csiki-Demjén Anetta- Miskolc

Csörgei Andrea Krisztina- Budapest

Deák Ildikó- Budapest, 17. kerület

Dienes Éva- Budapest

dr Nagy Lajosné- Budapest, 17. kerület

Dr. Szluha Gyuláné- Baja

Fazekas Józsefné- Székesfehérvár

Fodor Tamás -Budapest

Fülöp Katalin- Szombathely

Gönye Bianka – Hévíz

Gönye Erika- Hévíz

Heffnerné Geősel Nikoletta- Siklós

Heilmann-Botlik Erika- Mohács

Herczeg Adrienn- Balatonfüred

Horváth Adrienn- Szentendre

Jakabfi-Guzmics Anna-Keszthely

Jastyúrné Polgár Erzsébet-Ács

Kántor-Jeskó Teodóra- Mocsa

Kelemen Anita – Csetény

Kovács Istvánné-Mogyoród

Máté Éva-Törökbálint

Mészárosné Hacsi Anna – Nagykáta

Mlynarik Júlia Virág – Budapest

Pallanki Katalin-Nagykanizsa

Patka Ildikó – Kolozsvár

Püschl-Németh Zsófia-Nagykanizsa

Révész Beáta Alice-Siklós

Rizmajer Ildikó- Újhartyán

Simonné Francia Andrea- Pannonhalma

Dr. Susánszky Anna Budapest

Szabados Zsuzsanna- Budapest

Szegedi Adrienne -Biatorbágy

Székácsné Tálas Gabriella- Martfű

Szél Szilvia – Budapest

Szentgyörgyi Ibolya- Kiskőrös

Takács Katalin Barbara – Veszprém

Tamásné Deme Boglárka – Nagykanizsa

Thaly Tünde- Budapest

Tímár Miklósné  – Budapest

Vári Sára- Budapest

Vidovics Brigitta – Seregélyes

Vörös Ildikó  -Siófok    

Vörös Szilvia –   Csömör

Vranceanu-Kovács Gabriella – Dunaharaszti

Zelenák Tímea – Diósd

Szakmai vezető : Bajzáth Mária

Andrási Ilona- Budapest

Andrási Ilona óvodapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető vagyok.

2013-óta Mesekuckó tehetséggondozó műhelyt vezetek, Bajzáth Mária Mesepedagógia programja alapján, a Népmesekincstár meséinek felhasználásával. A szakmai tudásom a Mesepedagógiai képzéseken folyamatosan bővítem, melyet felhasználok a műhelyfoglakozásokon.

Budapesten, a Kőbányai Gesztenye óvodában 5. éve vezetek Mesekuckó tehetséggondozó műhelyt. A gyermekek lelkesek, örömmel hallgatják a mesét, és vesznek részt meséhez kapcsolódó tevékenységekben. Nagyon fontosnak tartom, hogy Mesekuckóba járó gyermekek megszeressék, örömmel hallgassák a mesét, mely sokszínű módon fejleszti Őket. Célom, hogy példámmal a szülők, a kollégáim figyelmét is felhívjam a mesehallgatás, mesélés fontosságára.

Bakó Katalin – Budapest

Bakó Katalin vagyok, népdalénekes, könyvtáros, felnőtteket oktató könyvtári szakember, középiskolai magyartanár és könyvtárostanár, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum munkatársa, Népmesekincstár foglalkozásvezető.

A népmesékhez felnőtt koromban a népdaléneklésen, a népzenén, a néprajzi és kulturális antropológiai ismereteken, s nem utolsó sorban a könyvtári szaktájékoztatói munka szépségein keresztül vezetett az út.

Ám ha jobban meggondolom, a szóbeliséggel, a történetmeséléssel már kicsi korom óta jó viszonyban vagyok. Édesanyám szülőfalujának, az erdélyi Gyergyókilyénfalva életének minden percét behálózta a családi és közösségi történetmesélés ereje, a jeles napok és az emberélet fordulóihoz kapcsolódó szokások életben tartásának fontossága, a szóbeli tudásátadás jelentőségének tisztelete. Az iskolai szüneteket ott töltő kislányként egyre többet éltem a „kilyénfalviak” életét. Idővel fontossá vált számomra, hogy anyai nagyanyám és a család nőtagjai beavatnak be a pityókaleves és a hagymatokány készítésének titkaiba, megmutatják a karácsonyi galambos kalács sütését, s elültetik bennem az állatok, s a természet tiszteletét. Megtanítottak arra, hogy mit kell mondani, ha kicsi gyermekkel találkozunk, hogy ne igézzük meg, hogy hogyan kell megadni a tiszteletet az ifjú párnak a lakodalomban, s elmesélték, hogy a haldoklót virrasztva, gyertyafénynél segítik átmenni a másik világba. Segítségükkel átélhettem, hogyan emlékezett meg a falu a halottairól, s ők tanították meg, hogy a déli harangszókor illik keresztet vetni, egy kicsit megállni a napi munkában, s megadni a léleknek is a pihenőt, s a Fennvalónak is a tiszteletet.

Később, mikor már Magyarországon éltem, sokan mondták, hogy nekem a hangommal kell jót tenni. Sokáig azt hittem, hogy ez mögött csak az éneklés és a népdalok hiteles megszólaltatása rejlik. Aztán pedagógusként és felnőttoktatóként felismertem, hogy a tanítás és az oktatói munkám során ugyanúgy a hangomat használom. Ráadásul 2014-ben találkoztam a népmesékkel, az élőszavas meséléssel, illetve Bajzáth Máriával és a Népmesekincstár mesepedagógia módszerével, alapelveivel. Érdekes volt rádöbbenni: ez a módszer is (többek között) a szóbeliség varázsával éri el célját.

Az alaptanfolyam után azonban mégis azt éreztem, nekem még tanulnom kell, a mesék nehezen nyílnak meg, még nem értem a valódi mondanivalót. Mire Népmesekincstár foglalkozásvezető lettem, sok idő telt el, 6 év. Azalatt megszereztem második egyetemi diplomámat, hivatalosan is pedagógussá váltam, s megtaláltam a nekem való munkahelyet. Azt a helyet, ahol összeérnek a világomat tartó alapok: a könyvtárosság, a pedagógia, az irodalom és a gyerekekkel, fiatalokkal való foglalkozás lehetősége, a szakmaiság és a hitelesség.

2021-től pedig, immáron Népmesekincstár foglalkozásvezetőként, új feladatot adtam magamnak: a mesék és a dalok által, a komplex foglalkozások keretei között kicsinek és nagynak szeretném átadni azt a tudást, amit a nagyanyámtól és a falubeli öregasszonyoktól kaptam, amit pedagógusként tapasztaltam, s amit a Népmesekincstár tanfolyamok megerősítettek bennem.

Ezért is hoztam létre meseműhelyemet. Foglalkozásimon (hogy a hangomat tényleg használjam) nemcsak a mese és a mesepedagógia módszere, hanem az ének, valamint a könyves élmények is megjelennek, így komplex, mégis egységes világot tárnak a résztvevők elé. Az Aranyvirág Meseműhely jelenleg a Kőbányai Gézengúz Óvodában, illetve a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Sárkányos Gyermekkönyvtárában (Dienes Éva könyvtáros és Népmesekincstár foglalkozásvezető kolléganőm segítségével) nyitja meg kapuit, várva azokat, akik örömmel tapasztalják meg, hogy nemcsak a zene, hanem a mese is mindenkié.

Balogh-Magyarósi Rebeka – Keszthely

Balogh-Magyarósi Rebeka vagyok, tanító, Waldorf-tanár, Népmesekincstár foglalkozásvezető. 

A mese számomra olyan, mint a lélek takarója. Amikor mesélünk, különleges kapocs születik mesélő és hallgatói közt: megáll az idő és melegség költözik a mesei térbe… igazi ajándék. 

A jövőben Keszthelyen és környékén szeretném elvarázsolni a gyermekeket a mesék csodáival. 

Bazsó Borbála – Törökbálint

Bazsó Borbála vagyok, óvodapedagógus, óvodavezető, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Törökbálinton dolgozom a Walla József Óvodában.

2018-ban itt ismerkedtem meg a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével, melyet azóta minden óvodai korosztállyal kipróbáltam és használom jelenleg is.

Az óvodás gyerekek szüleihez is szeretném újra közel hozni a mesék világát, hogy közösen értsük: „Miért olyan fontos a mesélés, mesehallgatás a gyerekeknek?”, hogy ők is előnyben részesítsék az élőszóval mondott mesét a digitális mesékkel szemben, ezért mesés szülői értekezleteket, családi mesedélutánokat is szervezünk az óvodában.

2019 óta vagyok Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. Kollégáimmal így az egész országban óvodákban, iskolákban, múzeumban is mesÉLJÜK a mesét.

Óvodapedagógusként és óvodavezetőként a célom, hogy az óvodába lépéstől az iskolába való átlépésig a gyerekek a Népmesekincstár Mesepedagógia meséivel, és módszerével haladhassanak végig óvodás éveiken.

Mesefoglalkozásvezetőként a célom, hogy minél több helyen, minél több gyereknek meséljek.

Becska Zsóka – Sopron

Az, hogy én óvónő legyek, az anyai nagyanyám kérése, kívánsága volt, s én annyira szerettem, kötődtem hozzá, hogy természetes volt, hogy megteszem. Szerencsémre, s talán a gyerekek szerencséjére is, azonnal éreztem a Soproni Óvónőképzőben, hogy helyemen vagyok, hogy érzem, s értem a kicsi gyerekeket, hogy a velük való foglalkozás örömet ad, s mindig annyi jót kapok tőlük, amitől egy kicsit én is jobb lehetek. Adok, s kapok. Örömöt, jókedvet, reményt, bizalmat, tiszteletet, szeretetet, békét, rendet, csodát, s varázslatot. Én, ha akarok, táncolok, ha akarok, énekelek, ha akarok, mesélek, ha akarok, rajzolok, festek, bábozok…

A mesék rám találtak, én meg a mesékre. Olyanok „ők”, mint az igaz segítők. Jobbá válhat a hallgató, s jobbá válhat a mesélő maga is. Megtalálhatja a magában rejlő jót, és szépet, sikeresebben alkalmazkodhat a világhoz, annak rendjéhez, könnyebben eligazodhat benne, vagy „csak” megsimogatja a lelkét. Keresem, s igyekszem megtalálni a gyerekekben a „legszebb szépet”, a „legjobb jót”, s meg szeretném nekik mutatni, hogy nekik is van mesebeli aranyhajszáluk, ami segíti őket, ami szebbé, jobbá teszi életüket. Léleksimogatás, amit tehetek, s ez boldogít engem is.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerére rálelve, a mesefoglalkozás vezetői képzéssel gazdagodva végzem a munkámat, – melyet bábpedagógiai végzettségem, és tapasztalatom is támogat – a világot, egy kicsinykét jobbá tenni.

Fontos feladatomnak tekintem – az óvodai munkám mellett – a családoknak való mesélést, az ilyen programok támogatását, ezért örömmel, és szeretettel mesélek, ha ilyen helyre hívnak.

Bogár Adrienn – Budapest

Bogár Adrienn vagyok, óvodapedagógus, mese-dráma tehetségműhelyvezető, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. Budapesten, a főváros szívében, a Terézvárosi Önkormányzat Szív Óvodájában dolgozom.

A mesélés mindig központi helyet töltött be a szívemben, még mindig emlékszem édesanyám varázslatos meséire, amiket minden nap fáradhatatlanul mesélt nekem. Utam innen indul és tanulmányaim, óvodai gyakorlatom, munkám során egyre inkább realizálódott bennem, hogy a mesélés milyen fontos szerepet tölt be az életünkben. A mai felgyorsult, rohanó világban, melyben rengeteg vetített kép és túl sok inger éri a gyermekeket, nélkülözhetetlen fontosságú az élőszavas mesélés. Hiszem és vallom, hogy a mesének helye van a mindennapi életünkben magzati kortól egészen halálunk pillanatáig. A mese segít a különböző élethelyzetekben, ha örülünk, ha bánatunk van, vagy ha betegek vagyunk.

2019-ben ismerkedtem meg a Népmesekincstár Mesepedagógia módszerével és azonnal éreztem, hogy nekem itt helyem van, hiszen én is szívügyemnek érzem a mesélést, s annak minél szélesebb körű terjesztését.

A mesepedagógia világa csodálatos, varázslatos a maga rituáléjával, játékaival, mondókáival, meséivel, melyet egyszer mindenkinek át kellene élnie. Célom ennek a kincsnek a megőrzése és tovább éltetése.

Csiki-Demjén Anetta – Miskolc

Csiki-Demjén Anetta vagyok, Miskolcon élő gyermekvédelemben dolgozó pedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető.

Gyermekkorom óta az irodalom, a könyvek bűvöletében élek. A Miskolci Egyetemen előbb magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és középiskolai tanári, majd pedig kiadói szerkesztői végzettséget szereztem. Közel másfél évtizede dolgozom gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyerekekkel és a velük foglalkozó, személyes gondoskodást végző felnőttek képzésével. Emellett kortárs írók, költők munkáit gondoztam, szerkesztettem szabadidőmben hosszú évekig.

Új fejezetet életemben az anyaság nyitott. Öt gyermek édesanyjaként a mesék mindennapi életünk részét képezik, ezért különösen nagy öröm volt számomra, amikor három évvel ezelőtt megismerkedtem Bajzáth Máriával és a Népmesekincstár módszerével. A 120 órás mesepedagógiai képzést újabb workshopok és képzések követték, melyek koronázasaképp 2021 nyarán Népmesekincstár foglalkozásvezető képesítést szereztem.

Célom, hogy a Bajzáth Máriától tanult módszer segítségével olyan komplex mesefoglalkozásokat tarthassak a kicsi és nagyobbacska gyermekek számára, melynek részeseként a népmesék birodalmába belépve, a mesehős útját járva játszva ismerkedhetnek meg az élet csodájával, önmagukkal és a körülöttük lévő világgal.

Amíg legkisebb gyermekem nem engedi az aktív munkát, szorgosan gyűjtögetem mesetarisznyámba az útravalót, hogy aztán a népmesék szimbolikus nyelvén szólva könnyedén utat találhassak a gyermekekhez. Álmom, hogy minden gyermek – így azok is, akik nem találkoznak otthon, az óvodában vagy az iskolában napi rendszerességgel népmesékkel – felfedezhesse, átélhesse, hogy ő maga is mesehős. Hogy mindez teljesülhessen, nem is lehetnék jobb helyen, mint a Népmesekincstár foglalkozásvezetők szakmailag felkészült, elhivatott, aktív közösségében.

Csörgei Andrea – Budapest

Csörgei Andrea vagyok, gyerekirodalmár, könyvtár- és drámapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozás-vezető. Gyerekkorom óta szüntelenül rajongok a mesékért, hiszek a történetek erejében, legyen az kortárs gyerek- vagy ifjúsági irodalom, „felnőtt” szépirodalom, népmese, fikció vagy valós történet. Olvasom, szerkesztem, szakértem, tanítom, meghallgatom, színpadra állítom, vagy egyszerűen csak továbbadom őket. Dolgozom óvodásokkal, alsó- és felső tagozatosokkal, gimnazistákkal és egyetemistákkal. Különösen érdekel a szó, a kép, és a cselekvés hármas egysége, és az olvasóvá nevelésre, illetve a gyerekek, kamaszok lelki fejlődésére gyakorolt hatása. Ennek érdekében gyakran hívom foglalkozásaimban segítségül a képeket, illusztrációkat, és a Népmesekincstár-mesepedagógia eszköztára mellett, a japán eredetű kamishibait (papírszínházat) is.

Dienes Éva – Budapest

Dienes Éva vagyok, könyvtáros, gyerekkönyvtár vezető és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Budapesten dolgozom a Fővárosi Szabó Ervin Sárkányos Gyerekkönyvtár vezetőjeként. Imádom a hivatásomat és az egyik alappillére a népmesék (b)irodalma, világa, ezért is kerestem, kutattam azokat a lehetőségeket, tanfolyamokat, ahol többet megtudhattam, tanulhattam ezekről a különleges történetekről.

2011-ben találkoztam Marcsival és a mesék útján vele tartottam. Folyamatosan képzem magamat: részt veszek a különböző mesepedagógiai, népmesekincstári tanfolyamokon. A Népmesepont Székesfehérváron több éven keresztül tartottam mesepedagógiai foglalkozásokat és a gyerekkönyvtárban is egyre több mesés mondókás, játékos foglalkozást, majd önálló egységként beépítettem a különböző kalandos könyvtárhasználati foglalkozásaimba.  2018-ban lehetőségem nyílt a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével, megismerkedni melyet azóta is nap, mint nap használok a látogatók és csoportok nagy örömére.  Az óvodásoktól kezdve, a kisiskolásokon át a kiskamaszokig, többféle korosztályban is kipróbáltam magamat és a mesék ereje, engem és mindenkit elvarázsolt.

2019 óta Népmesekincstár mesefoglalkozásvezetőként kollégáimmal együtt óvodákban, iskolákban, könyvtárakban, múzeumokban mesélünk.  Bajzáth Mária szavaival élve „mesehallgatóvá szeretjük a gyerekeket” Ez a célom és ideám és remélem még sokáig mesÉLJÜK a mesét. A könyvtáron túl a Székesfehérvári Népmeseponton, óvódákban, iskolákban, nyaraláson, Mesemúzeumban is meséltem, meséltünk már. 

2021 őszén Bakó Katával közösen elindítottuk a Népmesekincstár mesedélutánokat, hogy a módszer segítségével minél több gyereknek, családnak átadhassuk a mesék évezredes tudását, szépségét, szeretetét.  Népmesekincstár mesefoglalkozásvezetőként a célom, hogy minél több helyen, minél több gyereknek, családnak mesélhessek.

dr. Nagy Lajoné Tünde – Budapest

dr. Nagy Lajosné Tündi vagyok 26 éve dolgozó óvodapedagógus, 2021-től mesterpedagógus és mesefoglalkozásvezető vagyok.

A mesei úton való elinduláshoz édesanyámtól és nagymamámtól kaptam egy gyönyörű, általuk készített, mesékkel teleszőtt tarisznyát, amibe az évek alatt belepakolhattam azokat a kincseket, amiket ajándékba kaptam az utam során. A néphagyományt nem csak tanultam, abba bele is születtem és abban nevelkedtem. Kukoricát törtünk, csutkából babákat készítettünk és a hosszú téli estéken, kályhánk mellett ülve, diót törve, kukoricát morzsolva hallgattam édesanyám és nagymamám meséit, hosszú történeteit királyokról, királylányokról, tündérekről, boszorkányokról, sárkányokról és a beteljesedő csodákról, varázslatokról. Pályakezdő koromban meghatározó élmény volt számomra H. Tóth István „Jelesnapok” képzése, ahol gyerekkorom átélt élményeit rendszerbe szedve tanulhattam is a néphagyományokról, a mesékről és mesélésről. Óvodásaim meseszeretete, a hozzám járó családok támogató részvétele és a Bajzáth Máriával való találkozás tette lehetővé, hogy elkészüljön innovációs mesterprogramom, ami a meséről és a mesélésről szól. A Népmesekincstár módszertanának alkalmazása, az óvodai nevelő munkámat, élménypedagógiává varázsolja. Jó látni és érezni azt a csodát, amit a gyerekekkel közösen teremtünk egy-egy mesélésnél. Népmesekincstár Mesefoglalkozásokat tartok jelenleg óvodai csoportomban, Kerekedő néven.

Heffnerné Geősel Nikoletta – Harkány

Heffnerné Geősel Nikoletta vagyok, óvodapedagógusként dolgozom A mese egy örökség, amire nekünk vigyázni kell, ápolni és a jövő nemzedékének átadni. Egy meseszerető családban nőttem fel, minden nap jelen volt életemben a mese, ami meghatározó szerepet játszott, játszik és játszani is fog az életemben. A jövőképem fókuszában a mese áll, mert ez mindennek az alfája és omegája. Maga az élet, maga a csoda! Célom, hogy sok kisgyermek, ő általuk családok életének szerves része legyen a mese, mert utat mutat, segítséget ad, nevel, tanít, rávilágít dolgokra, amire az ember addig nem is gondolt. A népmese, a népi játékok, a mondókák, a néptánc, a találós kérdések együttes használatával szeretnék komplex fejlesztést és legfőképpen élményt nyújtani minden korosztálynak, 0-120 éves korig.? A Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető képzése mutatta meg az utat, adta a legjobb tudást, a legmegfelelőbb módszert a kitűzött céljaim eléréséhez.

Horváth Adrienn – Szentendre

„Mindőtöket csitítsalak, mesécskével vidítsalak? Csuda egy mese lesz, titkok titkáról, csodák csodájáról…”- és tényleg csoda,  és alig várja kicsi és nagy, és én is,  hogy ÉLJE a mesét! Horváth Adri vagyok, szülő, pedagógus, szentendrei óvónő, Népmesekincstár foglalkozásvezető. Mindegyik minőségemre szükség van a mindennapokban, éppúgy, mint a varázslatra, amihez a mese is hozzásegít.  „MesÉLJÜK a mesét!”-kicsinek és nagynak, magunknak, tegnap, ma, holnap!

Kelemen Anita – Csetény

Kelemen Anita vagyok, Óvodapedagógus, Gyógypedagógus, Mesterpedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Pedagógusként a célom az, hogy a gyermekek minél több élményhez jussanak a mindennapokban, hogy tapasztalás útján tanuljanak, hogy nyitottak, érdeklődőek legyenek az őket körülvevő világra.  Ismerjék meg a magyar és más népek meséit, a népdalokat, mondókákat, találós kérdéseket.  Kapjanak elegendő figyelmet, olyannak szeressük őket, és fogadjuk el, amilyenek, hogy váljanak hőssé a saját életükben. Ezeket célokat megfogalmazva jutottam el a Népmesekincsár mesepedagógiai módszerhez. Ebben a módszerben rátaláltam mind arra, amire egy gyermeknek valóban szüksége van.

Fontosnak tartom, hogy a szülőket is segítsük a mindennapokban eligazodni ebben a kusza világban. Úgy vélem, hogy közösen együtt tehetünk nagy dolgokat a gyermekek érdekében. A mesék segíthetek abban, hogy közelebb kerüljenek a családok egymáshoz, a mesehallgatással eltöltött idő, egy megszentelt idő, ami csak a mesélőé és a mese hallgatójáé.

Számomra a közösen eltöltött idő mindig varázslatos, egyedi. A mesélővel való személyes kapcsolatban a gyermek érzelmi biztonságban érzi magát, oly annyira, hogy hamarosan azt érzi, hogy ő is el mer indulni a saját útján. Igyekszem jó útnak indítója lenni a gyermekeknek, az Óperenciás tengerre és azon túlra, Csetényben és a Bakony lankái között is. 

Mészárosné Hacsi Anna – Nagykáta

A keresztségben az Anna nevet kaptam, de legtöbben úgy ismernek, mint Hacsi Panni, a mesemondó óvónéni. Az én mesém a Bükk lábánál a Sajó völgyében kezdődött ahonnan magammal hoztam a mese szeretetét. A folyópartot már rég elhagytam, Nagykátán egy kisvárosban élek a családommal. Már 6 évesen arra vágytam, hogy óvónéni legyek és a vágyam teljesült! A legjobb helyen vagyok immár 35 éve! Kíváncsi is vagyok, ezért kutakodom, tanulok ezt, azt, amit a gyerekekről, a mesékről tudni kell. Így lett belőlem fejlesztőpedagógus, Mesepedagógia rajongó, Népmesekincstár foglalkozás vezető. Hagyományos népmese mondóként tagja vagyok a Meseszó Egyesületnek. a Tekergő meseösvény Egyesületnek. Meséimet mondom a Hagyományok Háza programjain, könyvtárban, óvodában, iskolában, idősek otthonában, gyerek otthonokban, hajléktalanszállótól a szállodákig, fiatalnak, vénnek, mindenkinek, aki meghallgat.

A meseszóért cserében a legszebb ajándék az enyém, a csillogó tekintetek, amik meglátják a mesét, a mesét érző szívek dobbanása, akik befogadják a képeket, amit szavakkal festek, mesÉLEK!

Patka Ildikó – Kolozsvár

Már serdülőként eldöntöttem, hogy a népmesétől szeretnék bölcsességet tanulni, mert magamon tapasztaltam, hogy van benne egy gyógyító-vezető aranyfonal, ami segít az döntésekben és segít rendet tenni az értékek világában. Bölcsészkart végeztem a kolozsvári Bábeş- Bólyai egyetemen. A mesék forrásaihoz telepedtem, hogy felépítsem önmagam, mert tapasztaltam, hogy élő műfaj, ami ma is élni segíti a felnőttet és a gyermeket. Egyetem után a bábszínház, bábművészet felé orientálódtam, úgy éreztem itt tanulhatok legtöbbet, abból a tiszta, nyitott, befogadó egyszerűségből, a valósággal való legtisztább kapcsolatról, amit a gyermek képvisel.

A bábszínházban játék és mese ötvöződött és mindkettő komoly, mély, önfaragó eszköz lett számomra, befogadóm pedig az őszinte gyermeki figyelem. Megszülettek a gyermekeim, így három kicsi mesterem lett az emberség és jó figyelem tanulásában, akiknek a neveléséhez eszközöket kerestem. Meseterápiás foglalkozásvezetőm ajánlotta számomra Bajzáth Mária mesepedagógia képzését. És kincsesbányára akadtam váratlanul, mert amit az önfejlesztésem felnőtt eszközének tekintettem, az egyszerre a nevelővé nevelés eszköze lett, a gyerekekhez való kapcsolódás gazdag módja. Olyan meseburokban és játékban közvetíthettem a valóságot a gyerekek számára, amiben lehettünk egyszerre őszinték, játékosak, komolyak, méllyek. A mesejelképek szelíd beavatási módot adtak és azt a hitet, hogy van a világban rend és jóság, figyelem és szeretet, az értékeknek értelme és jutalma van. 

Kolozsváron később többször megszerveztem pedagógusoknak a mesepedagógia tanfolyamot, hogy minél több nevelőhöz eljusson ez a bölcsesség, segítsen a kapcsolódásban és a gyermekkel való közös nyelv kifejlesztésében, hogy minél több gyermek lelke kapjon olyan bölcsességburkot, ami megóvja őket a világban.

Mérhetetlenül hálás vagyok ezért a tudásért, és megerősít a Népmesekincstár közössége, sok nagyszerű értékre és gyermekre hangolt ember. Azóta is élem és játszom a mesét.

Patka Ildikó, mesemondó- meseíró bábjátékos”

Püschl-Németh Zsófia – Nagykanizsa

Püschl-Németh Zsófia vagyok, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, gyógypedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. 2021. októbere óta a nagykanizsai Napgyermek Fejlesztő Centrumban mesélek.
A mesék varázslatos világa kisgyermek korom óta végig kísérte az életemet. A mesehősökkel átélt kalandok segítettek az utamon, megmutatták, miért érdemes jónak lenni, mikor érdemes kitartani, hogyan lehet az embert próbáló helyzetekben is helytállni. Hiszem, hogy a meséket hallgatva mindannyian olyan ősi tudás birtokába juthatunk, amely segít minket abban, hogy saját mesénk hősei legyünk és „boldogan éljünk, míg meg nem halunk”.

Révész Beáta Alice – Harkány

Révész Beáta Alice vagyok. Édesanya, német nemzetiségi óvodapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Pedagógusként és édesanyaként is úgy gondolom, hogy a gyermek és felnőtt közötti gyümölcsöző kapcsolat legfontosabb összetevője a szeretetteljes bizalmi viszony kialakítása, ápolása, fenntartása. Tapasztalataim szerint ennek egyik leghatékonyabb eszköze a meseszó.

A mesélések alkalmával teremtett közeg, hangulat varázserővel bír. Ezt a varázserőt felhasználva utazhat a képzelet szárnyán gyermek és felnőtt, bejárva számtalan kanyargós, kalandos utat, tanulva önmagáról és az őt körülvevő világról.

Hálás vagyok, hogy a saját utamon megismerkedhettem a Bajzáth Mária által kidolgozott Népmesekincstár mesepedagógia módszerrel, mellyel száz százalékig azonosulni tudtam.

Már az alapképzés elején magával ragadott az a szakmaiság, komplexitás, emberség és nem utolsó sorban a GYERMEK középpontba helyezésének fontossága, ami teljes egészében jellemzi a módszert. A népmesék csodálatos világa, a hozzájuk kapcsolódó népi játékok, népköltészeti alkotások (dalok, mondókák, találós kérdések stb.), alkotó tevékenységek, együttes érzékszervi tapasztalások, mind örömforrásként szolgálnak a gyermek és a vele közösen tevékenykedő felnőtt számára. Ezek együttes megvalósulása jelenti a Népmesekincstár mesepedagógia esszenciáját.

Foglalkozásvezetőként lehetőséget kaptam, hogy a megszerzett tudást a saját mesefoglalkozásaimon átadhassam a hozzám érkező, meseszó után vágyakozó gyermeknek. Szeretettel nyitom meg számukra a népmesék kapuját és leszek társuk izgalmakkal teli vándorútjukon.

Ígéretet tettem, hogy mesélni és mesÉLNI fogom a mesét. Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Rizmajer Ildikó – Újhartyán

Rizmajer Ildikó vagyok Újhartyánban élő, a helyi német nemzetiségi iskolában dolgozó, drámapedagógia szakirányon szakvizsgázott tanító, kineziológus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. A mesékben rejlő csodás, varázslatos világ gyerekkorom óta végigkíséri az életem. Fontos küldetésem, hogy a gyerekek mindennapjainak része legyen a mese, hogy átitatódjon testük, lelkük a mesékben rejlő ősenciával. A tanítási órákba is beleszövöm a mesét, a népi-, és drámajátékot. A gitározás és az éneklés is mindennapos örömteli része a gyerekekkel töltött időnek. Két gyermekcsoportnak tartok mese-, és dráma foglalkozásokat, Égigérő Drámaműhely néven.

Susánszky Anna – Budapest

Susánszky Anna vagyok, kulturális antropológus, a Semmelweis Egyetem oktatója. A meséket mindig is szerettem, izgalmasnak, inspirálónak találtam. A velük való munkát 2012 óta mesepedagógusként végzem (2014-ben Metamorphoses alkotó-fejlesztő meseterapeutaként is végeztem). Évekig meséltem a Meseközpont Alapítvány önkénteseként gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekeknek, részt vettem táboroztatásukban. A Népmesekincstár foglalkozásvezetők közösségének tagjaként részt veszek közös pedagógiai programokban, mesélésekben, mesefoglalkozásokban. Meseműhelyemben, a Vándorúton Meseműhelyben a Népmesekincstár mesepedagógia módszerével tartok mesecsoportokat, családi programokat. Tapasztalatom szerint a mesékre, történetekre minden korosztálynak szüksége van, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A mesék bölcsessége mindenkinek remek muníció, „titkos tudás”, támpont, iránytű. Minél többet ismerünk belőle, annál biztosabban tájékozódunk az életben. Ezért tartom nagyon fontosnak, hogy a gyerekek már egész kicsi koruktól rendszeresen halljanak népmeséket. 

Szabados Zsuzsanna – Budapest/Monor/Tiszaföldvár

Szabados Zsuzsanna vagyok, tizenegy éve Budapesten élő és dolgozó óvodapedagógus, gyermektánc az óvodában és iskolában szakirányon szakvizsgázott pedagógus és Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

A varázslatos mesei úton édesanyám indított el, amit követett a zene és hangszerek csodálatos világának megismerése. Furulyázom, citerázom, ami mindig is fontos eleme a mesékkel szőtt mindennapjaimnak. Szeretem, ahogy a mesék világa, a gyermektánc és népzenei kultúra körbeöleli a munkámat.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerének mélyebb megismerésére régóta vágyam volt és az alapképzést követően nem is volt kérdés számomra, hogy ha lehetőség nyílik, elvégezzem a mesefoglalkozásvezetői képzést is.

Számomra a mese igazi örömforrás, lélekringatás, amit minden alkalommal szeretnék megmutatni a csillogó szemű nagy világra nyitott és érzékeny gyermekeknek is. A saját óvodai csoportomon kívül, Tiszaföldváron és Monoron vezetek Népmesekincstár Mesefoglalkozásokat, Magóricska Meseműhely néven, és saját, felnőtt meseesteket is tartok.

Takács Katalin – Veszprém

Nyelvoktató, óvodapedagógus, szeretet-fanatikus, Így tedd rá és Népmesekincstár foglalkozásvezető vagyok

Hosszú éveken át oktattam angol nyelvet, mikor is gyermekeim születését követően 2011-ben visszatértem az óvodapedagógusi pályára, Veszprémbe. Az évek során igyekeztem keresni olyan továbbképzéseket, amelyek a használható ismeretek mellett mindig a lelket is munkálják. Így történt, hogy 2017-ben megismerkedtem az Így tedd rá programmal. Ennek keretében részt vettem a Pedagógus Expón, ahol volt lehetőségem meghallgatni Bajzáth Mária előadását. Őszintén, a NÉPMESEKINCSTÁR megragadta a szívem csücskét és azóta is markában tartja…

Csodálatos érzés ebbe a kis csapatba tartozni, ahol mindannyian mesélők vagyunk, mert a szívünket kitárjuk és megéljük a mesélést, a mesét, mint csodát. A mesét, amely miden esetben hat arra, aki hallgatja és arra is, aki elmondja

Célom, hogy minél több kis és nagy gyerekkel vagy akár már nem is annyira gyerekkel megszerettessem a meséket és segítsek Nekik megélni azt a csodát, amit minden mese magában rejt. Ahol a mese szól nem csak a kíváncsi füleknek, hanem a LÉLEK-nek is és munkálkodik tovább a SZÍV-ben, tehát ÉL tovább mindaz, amit én is mesÉLEK.

Vidovics Brigitta – Seregélyes

Vidovics Brigitta – Seregélyes

Vidovics Brigitta óvodapedagógus és pszichopedagógus vagyok, pályakezdő korom óta, 25 éve dolgozom szívvel lélekkel egy Fejér megyei nagyközség óvodájában. Gyermekkorom óta szívemben élnek a mesék, mindennap tapasztalatom mágikus óvó- védő erőit. A mesepedagógia alapképzés elindított mesés utamon. Népmesekincstár foglalkozásvezetőként, szeretném továbbadni népmesék tárházát a rám bízott mesehallgató gyermekeknek. Célom, hogy mindennap elvezessem őket a mesék kapujáig: mondókák, népi játékok, találós kérdések, közös játék kíséretében. A tevékenységek fő célja: mesét hallgatva, mesehős útját járva a képzelő erejüket mozgósítani, majd velük együtt minél hosszabban utazni a mesék birodalmában.

Zelenák Tímea – Diósd/Érd/Budapest

Zelenák Tímea vagyok, óvodapedagógus, drámapedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető. Kisgyermekkorom óta elvarázsoltak a történetek, a mesék. Ez a „varázslat” idővel a munkám részévé vált, nagy öröm, hogy megoszthatom másokkal.

Az óvodában nap mint nap tapasztalom, milyen nagy éhsége van a  gyerekeknek  az élőszóban elhangzó  mesére, a közösségben megélt játékokra, dalokra. Reagálva erre az igényre, pedagógusként remek lehetőségek kínálkoznak a tudás- és értékátadásra, nevelésre egyaránt.

A Népmesekincstár mesepedagógia módszerével, mesefoglalkozásaival komplex módon járulhatok hozzá a gyerekek személyiségének fejlődéséhez, kiteljesedéséhez, különböző kompetenciák fejlesztéséhez.

Az általam vezetett Aranyalma mese és drámaműhely foglalkozásai Diósdon, Érden és Budapest, XXII. kerületben elérhetőek.

Információ:  aranyalma.mese@gmail.com

Deák Ildikó – Budapest

Deák Ildikónak hívnak, feleség, anya, óvónő, kerekítő és népmesekincstár mesefoglalkozásvezető vagyok. A főváros 17-dik kerületében élünk családommal, és itt is tevékenykedem. A mesék és a mesemondás végig kísérik felnőtt életemet. Elsősorban kicsi gyermekeknek mondok mesét. Szeretem látni a mesehallgatói extázist a gyermekeken. Engem is feltölt, ahogy őket táplálom a történetekkel. Szabadidőmben papírszínház előadásokat tartok és népmesekincstár mesefoglalkozásokat.

Fazekas Éva – Székesfehérvár

Fazekas Éva óvodapedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető vagyok. A mesék varázslatos világa Édesanyámnak köszönhetően kisgyermekkorom óta kíséri az életem. Óvodapedagógusként naponta tapasztaltam a mese, a mesélés csodálatos varázsát. A mesélés bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, a nyugodt, szeretetteljes
légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet időzni, a rítust, amivel széppé, emlékezetessé tudunk tenni egy-egy napot. Meséltem bölcsődéseknek, óvodásoknak, felnőtteknek, időseknek.
A Népmesekincstár mesepedagógia módszerének megismerése Bajzáth Mária által régi vágyam volt és az alapképzést követően lehetőségem adódott a foglalkozásvezetői képzés elvégzésére is. Számomra a mese te- és én, a mesék égi takarója és a szellemi igazságok, bölcsessége egysége.
A jövőben Székesfehérváron és környékén szeretnék mesefoglalkozásokat tartani.

Fülöp Katalin – Szombathely

Könyvtáros, tanár vagyok,

Népmesekincstár foglalkozásvezető.

Munkám során körülbelül 10 évvel ezelőtt ismerkedtem meg Bajzáth Mária Népmesekincstár Mesepedagógia módszerével. Örömmel, élvezettel vettem részt az alapképzésen, amely igen sokkal gazdagított engem, de konkrétan nem használtam fel a tanultakat egy ideig. Amikor azonban a szombathelyi Berzsenyi Könyvtár felkért, hogy tartsak foglalkozásokat vas megyei könyvtárakban, örömmel választottam a mesefoglalkozásokat. Reméltem, hogy kedvet csinálok a meséken keresztül az olvasáshoz.

Ismereteimet elmélyítendő belevágtam Bajzáth Mária Népmesekincstár Foglalkozásvezető képzésébe. Úgy érzem, készen állok arra, hogy csoportos mesefoglalkozásokat tartsak, a szó erejével, mesével, népmesékkel, mondókákkal, játékkal. Közben különböző eszközöket is használva; fonalakat, kendőket, köveket, kavicsokat, és számtalan egyéb eszközt.

Hiszek abban, hogy a meséknek gyógyító erejük van és erre a mai gyermekeknek, unokáknak nagy-nagy szüksége van.

Meggyőződésem, hogy el kell jutnia minél több gyermekhez a mesének úgy, hogy meghallgatva át tudja élni, érezni azokat.

A magyar népmeséknek pedig különös a szerepe, ereje van, mert „a nép lelke, fantáziája, érzés- és gondolatvilága él abban”. [Mikszáth Kálmán]

Népmesekincstár foglalkozásvezetőként szeretnék minél több népmesét, köztük sok magyar népmesét mesélni.

Helimann-Botlik Erika – Mohács

Heilmann-Botlik Erika óvodapedagógus, német nemzetiségi óvodapedagógus, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető vagyok.

A Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével akkor találkoztam, amikor Bajzát Máriát egy hatalmas színpadon a mondókákról, népdalokról és mesékről hallottam beszélni. Személyes utam a mesével azóta is tart. Népi mondókái, meséi azóta megismert módszere nélkülözhetetlen értékeket jelentenek akkor, amikor gyerekekkel találkozok. Meséléssel, mondókázással, játékkal, találós kérdésekkel igyekszem értéket, tudást átadni és megteremteni a lehetőséget a gyerekek számára, hogy önmagukat és a körülöttük levő világot megismerhessék. Ma már biztosan tudom, hogy az élő meséléssel a láthatatlan kincsek egyre gyarapodnak és egyre inkább segíthetnek az életben való eligazodásra.

Mesehallgatás közben bármivé válhatunk: elindulhatunk a kerekerdőbe, az üveghegyen túlra, eltévedhetünk, aztán a helyes úton megérkezhetünk sok-sok elengedhetetlen tapasztalattal, tudással. Teszem ezt magam is nap mint nap és kinyitom a kaput, hogy a gyerekek is elindulhassanak a maguk útján.

Népmesekincstár mesefoglalkozásvezetőként célom, hogy a mesék által a gyerekek megéljék az érzelmi biztonságot, elinduljanak, kíváncsiak legyenek, bizakodva járják a maguk útját és megtalálják a helyüket a világban.

Herczeg Adrienn – Balatonfüred

Herczeg Adrienn vagyok, végzettségeimet tekintve környezetmérnök, mentálhigiénés segítő szakember, Ligetszépe Mesemondó-terapeuta és Népmesekincstár mesefoglalkozás-vezető.

Középiskolásként, pályaválasztáskor abban biztos voltam, hogy a jövőben vagy a természetet szeretném védeni vagy az embereket segíteni. A környezetvédelem területén kezdtem a tanulmányaimat és szakmai munkámat, majd gyermekeim születése után a figyelmem újra az emberek, a gyerekek segítése és anyaként a mesék felé fordult. Miközben mentálhigiénés segítőnek tanultam, megismerkedtem Bajzáth Mária Népmesekincstár Mesepedagógia módszerével és elvégeztem a Hagyományok Háza mesemondó tanfolyamát. Marcsi szakmai vezetése alatt lehetőségem volt éveken át gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyerekeknek mesélni, mesefoglalkozásaikon segédkezni és meséket hallgatni. Magukkal ragadtak a mesékben rejlő bölcsességek, a meséléssel kibontakozó kapcsolódási lehetőségek önmagunkhoz, egymáshoz és a világhoz, a világ rendjéhez. Azóta is úton vagyok, hogy mindezt még teljesebben megismerjem, megtapasztaljam. Célommá vált, hogy a mesék üzeneteit méltó és helyes módon közvetíteni tudjam az emberek felé; meséléssel kapcsolódási, közösség formálási lehetőségeknek adjak teret, valamint, hogy a meséket, mint sokoldalú varázseszközöket, megfelelően, magas szinten használni tudjam a gyerekekkel és felnőttekkel végzett munkámban. Ehhez segítettek hozzá a tiszta forrásból merítő, komplex Népmesekincstár Mesepedagógia műhelyek és a mesefoglalkozás–vezető képzés.

Balatonfüreden és környékén tartok mesefoglalkozásokat gyerekeknek, mesélek családi mesedélutánokon.

A Népmesekincstár mesepedagógia mellett Bajzáth Mária mesÉLŐvilág programjához is csatlakoztam, mese- és élménysétákat vezetek MesÉLŐbalatonfüred címmel, ahol a meséket is segítségül hívjuk a természethez való kapcsolódásban.

Jakabfi-Guzmics Anna – Keszthely

Jakabfi-Guzmics Anna vagyok, gyógypedagógus és Népmesekincstár foglalkozásvezető. Gyermekkoromban rajongtam a mesékért, majd gyermekeim születése után újra visszataláltam a mesékhez. Négy éve találkoztam először Bajzáth Máriával egy képzésen.  Marcsi meséi olyan hatással voltak rám, hogy azóta is mesés utakon járok. Folyamatosan részt veszek Mesepedagógiai képzéseken. Jelenleg alsó tagozatos gyerekeknek mesélek. Hiszem, hogy a mai rohanó világban is szüksége van minden gyereknek élőszavas mesére, hogy ÉLJE a mesét. A mese egy csoda, mely hatással van gyerekre és felnőttre egyaránt, egy kapocs felnőtt és gyerek, lélek és lélek között. Foglalkozásvezetőként célom, hogy minél több gyerekkel szerettessem meg a mesehallgatást, hogy átéljék a mese varázslatos hatását.

Jastyúrné Polgár Erzsébet -Ács

Jastyúrné Polgár Erzsébet (Zsóka) vagyok, édesanya, óvodapedagógus, Így tedd rá! foglalkozásvezető

Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Kisleány korom óta körül vett a zene, zenei általános, zeneiskola, aztán zeneművészeti szakközépiskola.

Számos népdaléneklő verseny, kórus versenyek- találkozók is jellemezték ezeket az éveket.

A zene, ének úgy gondolom épp olyan fontos a léleknek, mint a rendszeres testmozgás a testnek.

Óvodapedagógusnak épp ezért jelentkeztem, hogy a gyerekeknek átadhassam a világ csodáit és a zene fontosságát, szépségét!

Miután lediplomáztam, két gyermekem született. Új városban tértem vissza az óvónői pályára, ahol nagyon sok tapasztalatot szereztem hosszú évtizedek óta pályán lévő kolléganőmtől.

Aztán elérkezett az idő, hogy úgy éreztem valami hiányzik az életemből, munkámból.

Szakmai megújulást kerestem, elvégeztem számos Így tedd rá! módszertani képzést és foglalkozásvezető lettem.

A népi játékok, népdalok, mondókák mindennapos jelenléte felpezsdítettek, lendületet adtak.

Ezután úgy éreztem szükség van arra, hogy a zene mellett a másik szívemet melengető dologgal, a mesékkel is mélyebben kell foglalkozzak.

Rátaláltam a Népmesekincstár mesepedagógiára és annyira rabul ejtett, hogy az alapképzés után tudtam, hogy megyek tovább ezen az úton és elvégzem a mesefoglalkozásvezetői képzést is.

A mesék, a mesélés új értelmet kaptak a képzés után és még nagyobb csodát adhatok és kaphatok általuk. Hálás érzés része lenni, látni a csillogó, mesét megÉLŐ gyerekek és felnőttek tekintetét.

Fontosnak tartom, hogy a gyerekek élményekhez örömhöz jussanak. Célom, hogy ebben a felgyorsult, túldigitalizált világban továbbörökítsem, képviseljem, népszerűsítsem az élőszavas mesélést, a   mesék fontosságát, üzenetét eljuttassam gyerekekhez, és szülőkhöz egyaránt!

Kántor-Jeskó Teodóra – Mocsa

Kántor-Jeskó Teodóra vagyok, fiatal óvodapedagógus, Bajon és Mocsán két kicsi faluban foglalkozok a mesékkel és gyermekekkel. Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető vagyok 2022 augusztus óta.  Szívügyeim között van a magyar népi kultúrkincs átadása és hiszem, hogy a meséknél, daloknál, játékoknál jobb eszköz nincs ahhoz, hogy a gyerekek megismerjék önmagukat, a világot, és abban betöltött szerepüket. Hiszem és tudom, hogy nagy kincs van a kezemben azzal, hogy mesefoglalkozás vezető vagyok, érzem, hogy megvan a lehetőség arra, hogy kapukat nyissak meg és formáljam a rám bízott gyermekek tudását. 

Máté Éva – Törökbálint

Máté Éva óvodapedagógus, Népmesekincstár foglalkozásvezető vagyok.

A mese gyermekkorom óta meghatározó szerepet tölt be az életemben. Édesanyám és nagyapám már a korai éveimben elvarázsoltak meséikkel, A mese a mindennapjaim állandó résztvevője lett. Felnőve kicsi húgomnak én is sokat meséltem, később óvodapedagógusként, majd édesanyaként is saját- és óvodás gyermekeimnek minden nap (vagy egész nap ?) meséltem.

A mese a hallgatónak, de a mesélőnek is gyógyír. Varázsereje van: reményt ad, megoldást nyújt, álmot vált valóra, megismertet önmagunkkal, a világgal, tanít, utat mutat, feszültséget old, gyógyít. Ezért fontos, hogy már a korai gyermekkortól, felnőttkoron át a halálig mesÉLJÜNK, hallgassunk és mondjunk minél több mesét.

Bajzáth Máriával és a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével 2021 nyarán ismerkedtem meg a törökbálinti Walla József Óvodában, ahol azóta dolgozom. Óvodánk- Bazsó Borbála Népmesekincstár foglalkozásvezető vezetésével- kiemelten foglalkozik a Népmesekincstár Mesepedagógia Módszerével. Programunk része, így óvodásaimnak rendszeresen tartok mesefoglalkozásokat délelőttönként. A jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódva pedig évente négy alkalommal szervezünk óvodai családi mesedélutánokat.

A mesefoglalkozásokon a mese mellett a dalok, a mondókák, a dalos népi játékok, és a többi közös tevékenység segítségével komplexen segítjük megélni a mesék valódi mondanivalóját, pozitív hatását. Ezért adott sokat számomra ez a módszer, hiszen általa azzal segíthetem a rám bízott gyerekek komplex fejlődését, ami gyermekkorom óta fontos volt számomra: mesével, népi kultúránk elemeivel.

Célom, hogy óvodás gyermekeimet a mesékkel juttassam el iskolás éveik kapujához, és minél több gyereknek és felnőttnek átadjam ezt a kincset.

Mlynarik Júlia – Budapest

Mlynarik Júlia vagyok, drámainstruktor, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

Drámainstruktorként szeretnék minél több olyan művészetközvetítő programot kínálni a résztvevőknek, melyek fókuszában az élményalapúság, a közösségi és egyéni alkotás, a művészetek interaktív módon történő megismerése, illetve az önismeret és a kreativitás fejlesztése áll.

Az elmúlt években színház- és irodalomközvetítéssel foglalkoztam, középiskolás és egyetemista csoportokkal dolgoztam együtt.

Az egyetemi képzésem során hallottam először a Népmesekincstár Mesepedagógia módszertanáról, és már akkor tudtam, hogy el szeretném végezni a képzést. A mese egészen kisgyerekkoromtól kezdve jelen volt az életemben, csodás emberek meséltek nekem. Aztán egyszer csak – már egyetemistaként – azt vettem észre, hogy hiányzik. Még nem tűnt el, de már nincs jelen. Ekkor kezdett el foglalkoztatni az a kérdés, miért hagyjuk a gyermekkorban a mesét. Hogyan lehetne a középiskolás, fiatal felnőtt és felnőtt korosztály számára is megteremteni a mesehallgatás varázsát, illetve annak a lehetőségét, hogy (újra)kapcsolódhassanak a meséhez? A választ a drámapedagógiai, művészetközvetítő tevékenység és a Népmesekincstár Mesepedagógia találkoztatásával keresem. A mese, a játék, az éneklés, a közösséghez tartozás megélése és az alkotáson keresztül történő önkifejezés szerintem kincsekhez vezetnek minket – látható és láthatatlan kincsekhez. Úgy érzem, én sok kincset kaptam, találtam már, amikért hálás vagyok és szeretném ezeket továbbadni. Szívből mesÉLNI gyerekeknek, középiskolásoknak és felnőtteknek, hogy ők is kincsekre leljenek, s a foglalkozásokon együtt töltött idő örömforrás legyen számukra, melyből erőt meríthetnek vagy útravalót tehetnek a tarisznyájukba, hogy az az élet-kaland során hasznukra váljon.

Pallanki Katalin – Becsehely

Pallanki Katalin tanító, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető

Becsehelyen élek és a helyi általános iskolában tanítok.

2019-ben ismertem meg és végeztem az első Népmesekincstár mesepedagógia képzést. Utána, több, ehhez kapcsolódó workshopon, tanfolyamon vettem részt. Teljesen magával ragadott a módszer és Bajzáth Mária személyisége. Vártam, hogy elvégezhessem a vezetői képzést is.

2022-ben szereztem meg a Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető tanúsítványt. Nagy lelkesedéssel, tervekkel álltam az ősz elé. Létrehoztam a KAlanTArisznya meseműhelyt, amely Bajzáth Mária mesepedagógia programja alapján, a Népmesekincstár meséinek felhasználásával működik Becsehelyen. Boldog vagyok, mikor látom a gyermekek csillogó, érdeklődő, minden csodára kíváncsi szemeit.

Célom, hogy minél szélesebb körben megszerettessem a meséket a gyerekekkel és a felnőttekkel is. Tudják megélni azt a csodát, amit a mese sugall.  

„Aki az én mesémet elhiszi, az üdvözül, aki nem hiszi, az elkárhozik.”

Simonné Francia Andrea – Pannonhalma

Francia Andrea vagyok, óvodapedagógus, kisgyermeknevelő, Népmesekincstár foglalkozás vezető.

Kokas Klára zenepedagógiáját ötvözöm, a néptánc, népi gyerekjáték oktatói tevékenységemmel és a mesepedagógiával.

Az 1999-ben íródott szakdolgozatom első oldalán ez áll: „A kultúra nem ismereteket jelent csupán, hanem eligazodást az életben. Eligazodást a világban, a körülöttem levő emberek között, a társadalomban, a múltamban, jogaimban és kötelezettségeimben.” Azóta is ezen az Andrásfalvy Bertalan által megjelenített úton járok. Szeretem. Tanulom. Amit jól megtanultam, megéltem, azt átadom. A kultúra számomra a „régiséget” jelenti. A természeti környezet – ember – Isten helyét a világunkban. A mesék, a mesélés is ennek az egységnek a része, s így eligazodási pont, örömforrás. A mese lélektől- lélekig tartó aranyfonal.

A pannonhalmi Játék- Vár óvodában mesélek minden nap a csoportomban, két hetente Meseműhely foglalkozásokon.

Mesélek, ahol csak tudok, s ahol meghallhatnak: – könyvtárban, – táborban, – iskolában, – kórház gyerekosztályán, – szülői értekezleten, – tábortűz mellett.

Fontosnak tartom, hogy az élőszóval elmondott meséim minél több emberhez elérjenek. A népmesékből megismert, letisztult, örök érvényű világot a hallgatók a képzeletük segítségével a saját élethelyzetükre fordíthassák, inspirációt, megoldási stratégiákat kaphassanak.

Egy jól sikerült mesélés pedig megemel és megtart. Erősíti a’ Rendet’, a harmóniát, hallgatóban és mesélőben. 

Székácsné Tálas Gabriella – Martfű

Székácsné Tálas Gabriella vagyok, könyvtáros, francia nyelvtanár, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető. A martfűi városi könyvtárban mesélek rendszeresen családi mesedélutánokon, óvodás és kisiskolás csoportoknak, nyári napközis táborokban.

A Népmesekincstár Mesepedagógiai módszerrel egy szerencsés találkozásnak köszönhetően ismerkedtem meg sok évvel ezelőtt. Azóta elvégeztem a foglalkozásvezetői képzést, részt vettem online workshopokon.  Igyekszem tudásomat folyamatosan gyarapítani, mert szívügyem a mesélés, küldetésnek érzem, hogy a népmesékben, népi játékokban, népdalokban, mondókákban rejlő kincseket, átadjam a környezetemben élő gyerekeknek.

A jövőben szeretnék állandó csoporttal foglalkozássorozatot indítani, felnőtteknek is mesélni.

Szentgyörgyi Ibolya – Kiskőrös

Óvodapedagógus. Gyermektáborokban, rendezvényeken mesélő, bábjátékos, kézműves foglalkoztató. Így tedd rá! online és jelenléti képzéseken folyamatosan képzem magam. Népmesekincstár foglalkozásvezető vagyok.

Mesét hallgatni, mesét mondani csodálatos élmény. Évek óta mesélek családi napköziben bölcsődéseknek, óvodában, könyvtárban, gyermek táborokban kicsiknek, nagyoknak.  2019-ben ismertem meg Bajzáth Máriát és a Népmesekincstár mesepedagógia módszert. 2022-ben lettem Népmesekincstár foglalkozásvezető.  Leírhatatlan élmény élőszóval mesélni, a mesehallgatók csillogó tekintetét látni.  Idei évtől mesélek szülői értekezleten, családi mesedélutánokon is.   Szívvel-lélekkel mesÉLEM a mesét.

Tamásné Deme Boglárka – Miklósfa/Nagykanizsa

Tamásné Deme Boglárka vagyok, tanító, fejlesztő pedagógus, játék-és szabadidőszervező tanár, Népmesekincstár mesefoglalkozásvezető.

A Miklósfai Általános iskolában tanítok. Nagykanizsán a városi könyvtárban, valamint Miklósfán a Mindenki Házában tartok Népmesekincstár mesefoglalkozásokat.

2020 óta a kétszemélyes Mesebőrönd társulattal járjuk a gyermekközösségeket: a népmesék, népdalok, népi játékok világán keresztül, bábokat segítségül hívva szeretnénk elérni a hallgatóság szívéig.

Pedagógusi munkám sokrétű, de minden szegmensében jelen van a játék és a mese. A gyerekkoromban szüleimmel játszott játékok, nagyszüleimtől hallott mesék emlékei egy életre elkísérnek. Ezek az élmények, érzelmek az alapjai mai értékrendemnek. Ha a gyermeknek nemcsak a testét eddzük, és a szellemét okítjuk, hanem a lelkével is törődünk, akkor nem csupán neveljük, de növeljük is őt. Azt gondolom, hogy ehhez a népmesék, népi játékok, népdalok tudják megteremteni a megfelelő légkört, a gyermek saját élményeire, cselekvési kedvére építve. Küldetésemnek tekintem, hogy a gyerekeknek olyan eszközöket, megoldási stratégiákat adjak a meséken keresztül, melyekkel segíthetem őket abban, hogy érzelmileg stabil, kiegyensúlyozott, boldogságra képes emberré váljanak.

A Nagykanizsa környéki erdőkben, mezőkön, tavaknál tartok családi mesesétákat a Bajzáth Mária által kidolgozott MesÉLŐvilág módszerrel.

Vranceanu-Kovács Gabriella – Dunaharaszti

Vranceanu-Kovács Gabriella vagyok, gyógypedagógus Így tedd rá és Mesepedagógia foglalkozásvezető. Dunaharasztin élek, és itt tartok foglalkozásokat gyerekeknek és családoknak. Óvodákban, Művelődési házban, erdei kirándulásokon.

Gyerekkorom óta járom a mesék útját, nekem is sokat meséltek, és én is sokat meséltem már akkor is másoknak, számos mesemondó versenyt nyertem. Gyógypedagógusként azok a módszerek állnak közel hozzám, melyek a gyerek egész lényére hatnak, és észrevétlenül, játékosan fejlesztik, és könnyedén bevonható a fejlesztésbe az egész család.  A mesék, a népi játékok ilyenek, én ezen az úton jutok el a gyerekekhez és szüleikhez.