Ahogy a pedagógusok többségének, nekem is csak pár hetes gyakorlatom van az online tanításban. Kísérletezem, valódi utakat keresek ebben a térben, elsősorban a gyerekekhez, de a pedagógusokhoz és az egyes témákhoz, tananyagokhoz is. Célom az is, hogy megmutassam, hogyan kapcsolható a népmese és népköltészeti alkotások minden tanítási órához, és minden tananyaghoz, hogyan tud szerves részévé válni a hétköznapok pedagógiai gyakorlatának. Biztos vagyok abban, hogy csak akkor csináljuk jól, ha nem tekintjük azonosnak a digitális feladatkiosztást, a digitális oktatással és „a gyerek mindenek felett álló érdekeit és szükségleteit” helyezzük középpontba. Ez számomra, ebben a helyzetben azt jelenti, hogy egy -egy téma kapcsán, a gyerek:
a lehető legkevesebb időt tölti a képernyő előtt,
ha sokkal több (de tényleg sokkal több!) az offline feladata, mint az online.
Ha pedagógusként:
online is minden érzékszervére próbálok hatni,
ha elmagyarázom(megtanítom!) az aktuális tananyagot,
ha látható és hallható módon egyszerre vagyok jelen az online térben, ráadásul önazonosan,
ha elvonatkoztatok a tankönyvek, munkafüzetek feladataitól,
Most egy alsó tagozatos nyelvtan tananyagot, a mellékneveket tanító órát készítettünk el a Kolibri Kiadóval, a Népmesekincstár mesepedagógia eszközeit és módszereit alkalmazva. Nincs sok tapasztalatunk az online oktatásban, nincs stúdióm itthon, most kezdtük ezt a fajta munkát. Hibázunk benne, még semmi sem tökéletes. De vállaljuk és vállalom:
Május végéig, úgy tűnik nem lesz iskola. Már a legrendesebb, legszorgalmasabb, legbéketűrőbb kisdiákok és a pedagógusok is nagyon elfáradtak. Egyre feszültebb mindenki a képernyős feladatoktól, a monotonitástól és a bezártságtól, a bizonytalanságtól, a túlterheltségtől.
Amikor beírtam a keresőbe, hogy online alsós olvasás, online negyedikes matematika óra, vagy online másodikos nyelvtan óra, szinte csak feladatlapokat, munkafüzeteket, online játékokat hozott fel. Minden tiszteletem a nagy gonddal összeállított ppt-ké, feladatlapoké, linkgyűjteményeké. Magam is raktam össze jópárat. De gondoljátok csak meg, kedves Kollégák, ha minden témához, minden évfolyamon készülhetnének a tananyagot magyarázó online órák, amit bármikor megnézhetnének a gyerekek:
MELLÉKNÉV TANÍTÁSA ONLINE
1., ONLINE ÓRA
Az órán a népköltészeti alkotások kincsestárát használom, élővé téve, és a tananyaghoz szervesen kapcsolva: két népmesét, két nyelvtörő, öt népdal első sorát, egy mondókát. Az elhangzó mesék: A földet zsírozó rátótiak; Nehéz kérdés.
Az óra itt megtekinthető és minden javaslatot, építő kritikát, véleményt szeretettel várok és örömmel fogadok:
Ha ez az óra offline lett volna, bizony-bizony tovább tartott volna… Játszottunk volna, az órához kapcsolódóan egy népi játékot is. Ezt:
A játék leírása: Egyik gyerek, a másik gyerek hátán, egy ujjal a mondóka ütemére egyenletesen, finoman dobol. A dal végén a doboló megmutatja melyik ujjal dobolt, akinek doboltak, az pedig minél gyorsabban (pl. 1-2-3-ra) megnevezi. Ezzel, az örömteli játék mellett, az ujjak megnevezésén keresztül, most a melléknevet is gyakoroljuk.
2., AZ ÓRÁHOZ KAPCSOLÓDÓ OFFLINE FELADATOK
a., Gyűjts olyan magyar királyokat, akik viseltek melléknevet!
Pl: Könyves Kálmán
b., Keresd meg a térképeden, hol van, hol vannak:
– marosszéki kerek erdő
– jászkunsági gyerek
– csitári hegyek
– izsapi lányok
– rátóti csikótojás
c., Kóstolj valamit , ami édes! Keress valamit a lakásban, ami puha! Szimatolj valamit, ami kellemes illat számodra! Milyen illatú? Hallgatózz kifelé és közben figyelj, melyik hang a leghangosabb és melyik hang a leghalkabb? Keres valamit a lakásotokban, ami színes!
d., Írd le a fenti mellékneveket és mellé az ellentétét is!
PL: édes-sós
e., Írd le egy-egy mondatba foglalva a fenti mellékneveket!
PL. A csoki, amit reggel ettem, édes volt.
f., Mondogasd!
Az ibafai papnak fapipája van, tehát az ibafai fapipa, papi fapipa.
Sárga bögre, görbe bögre.
Írd le szótagolva a mellékneveket:
IBAFAI, PAPI, SÁRGA, GÖRBE
g., Hová valósi vagy? Helyezd el magad a Földön! Fejezd be a gondolatsort, írd le!
Én földi ember, európai …., magyarországi…………………………
[1] Teljesen el tudom fogadni, mind szakmai, mind emberi szempontból, hogy van, aki nem akar sem élő, sem felvett online órát tartani. Hosszan indokolhatnám ezt az álláspontom, de ez a cikk, most nem erről szól.
[2] Természetesen, „ne legyen rá szükség”!