Online tanítás/tanulás-ahogy én…

Ahogy a pedagógusok többségének, nekem is csak pár hetes gyakorlatom van az online tanításban. Kísérletezem, valódi utakat keresek ebben a térben, elsősorban a gyerekekhez, de a pedagógusokhoz és az egyes témákhoz, tananyagokhoz is. Célom az is, hogy megmutassam, hogyan kapcsolható a népmese és népköltészeti alkotások minden tanítási órához, és minden tananyaghoz, hogyan tud szerves részévé válni a hétköznapok pedagógiai gyakorlatának. Biztos vagyok abban, hogy csak akkor csináljuk jól, ha nem tekintjük azonosnak a digitális feladatkiosztást, a digitális oktatással és „a gyerek mindenek felett álló érdekeit és szükségleteit” helyezzük középpontba. Ez számomra, ebben a helyzetben azt jelenti, hogy egy -egy téma kapcsán, a gyerek:

a lehető legkevesebb időt tölti a képernyő előtt,

ha sokkal több (de tényleg sokkal több!) az offline feladata, mint az online.

Ha pedagógusként:

online is minden érzékszervére próbálok hatni,

 ha elmagyarázom(megtanítom!) az aktuális tananyagot,

ha látható és hallható módon egyszerre vagyok jelen az online térben, ráadásul önazonosan,

ha elvonatkoztatok a tankönyvek, munkafüzetek feladataitól,

Most egy alsó tagozatos nyelvtan tananyagot, a mellékneveket tanító órát készítettünk el a Kolibri Kiadóval, a Népmesekincstár mesepedagógia eszközeit és módszereit alkalmazva. Nincs sok tapasztalatunk az online oktatásban, nincs stúdióm itthon, most kezdtük ezt a fajta munkát. Hibázunk benne, még semmi sem tökéletes. De vállaljuk és vállalom:

  • mert nagyon fontos lenne, sok-sok-sok hasonló, vagy egészen más tananyagfeldolgozó online óra,
  • mert lehetőség a tanulásra, nemcsak a gyereknek, nekem-nekünk is,
  • mert izgalmas kaland,
  • mert sosem lesz tökéletes (és nem is kell, annak lennie),
  • mert sürget az idő.

Május végéig, úgy tűnik nem lesz iskola. Már a legrendesebb, legszorgalmasabb, legbéketűrőbb kisdiákok és a pedagógusok is nagyon elfáradtak. Egyre feszültebb mindenki a képernyős feladatoktól, a monotonitástól és a bezártságtól, a bizonytalanságtól, a túlterheltségtől.

Amikor beírtam a keresőbe, hogy online alsós olvasás, online negyedikes matematika óra, vagy online másodikos nyelvtan óra, szinte csak feladatlapokat, munkafüzeteket, online játékokat hozott fel. Minden tiszteletem a nagy gonddal összeállított ppt-ké, feladatlapoké, linkgyűjteményeké. Magam is raktam össze jópárat. De gondoljátok csak meg, kedves Kollégák, ha minden témához, minden évfolyamon készülhetnének a tananyagot magyarázó online órák, amit bármikor megnézhetnének a gyerekek:

  • segítség lehetne azoknak, akiknek a pedagógusai nem tudnak-vagy nem akarnak online órát tartani,[1]
  • az ilyen típusú órák után, már „csak” gyakorló órákat kellene tartani, akár élő online térben, mindenkinek a saját osztályára szabva, vagy online vagy offline feladatkiadással,
  • ötlettár bázis lehetne későbbi offline órákhoz, tanulhatnánk egymástól,
  • hasonló helyzetben, bármikor elővehető lenne. [2]

MELLÉKNÉV TANÍTÁSA ONLINE

1., ONLINE ÓRA

Az órán a népköltészeti alkotások kincsestárát használom, élővé téve, és a tananyaghoz szervesen kapcsolva: két népmesét, két nyelvtörő, öt népdal első sorát, egy mondókát. Az elhangzó mesék: A földet zsírozó rátótiak; Nehéz kérdés.

Az óra itt megtekinthető és minden javaslatot, építő kritikát, véleményt szeretettel várok és örömmel fogadok:

Ha ez az óra offline lett volna, bizony-bizony tovább tartott volna… Játszottunk volna, az órához kapcsolódóan egy népi játékot is. Ezt:

A játék leírása: Egyik gyerek, a másik gyerek hátán, egy ujjal a mondóka ütemére egyenletesen, finoman dobol. A dal végén a doboló megmutatja melyik ujjal dobolt, akinek doboltak, az pedig minél gyorsabban (pl. 1-2-3-ra) megnevezi. Ezzel, az örömteli játék mellett, az ujjak megnevezésén keresztül, most a melléknevet is gyakoroljuk.

2., AZ ÓRÁHOZ KAPCSOLÓDÓ OFFLINE FELADATOK

a., Gyűjts olyan magyar királyokat, akik viseltek melléknevet!

Pl: Könyves Kálmán

b., Keresd meg a térképeden, hol van, hol vannak:

– marosszéki kerek erdő

– jászkunsági gyerek

– csitári hegyek

– izsapi lányok

– rátóti csikótojás

c., Kóstolj valamit , ami édes! Keress valamit a lakásban, ami puha! Szimatolj valamit, ami kellemes illat számodra! Milyen illatú? Hallgatózz kifelé és közben figyelj, melyik hang a leghangosabb és melyik hang a leghalkabb? Keres valamit a lakásotokban, ami színes!

d., Írd le a fenti mellékneveket és mellé az ellentétét is!

PL: édes-sós

e., Írd le egy-egy mondatba foglalva a fenti mellékneveket!

PL. A csoki, amit reggel ettem, édes volt.

f., Mondogasd!

Az ibafai papnak fapipája van, tehát az ibafai fapipa, papi fapipa.

Sárga bögre, görbe bögre.

Írd le szótagolva a mellékneveket:

IBAFAI, PAPI, SÁRGA, GÖRBE

g., Hová valósi vagy? Helyezd el magad a Földön! Fejezd be a gondolatsort, írd le!

Én földi ember, európai …., magyarországi…………………………


[1] Teljesen el tudom fogadni, mind szakmai, mind emberi szempontból, hogy van, aki nem akar sem élő, sem felvett online órát tartani. Hosszan indokolhatnám ezt az álláspontom, de ez a cikk, most nem erről szól.

[2] Természetesen, „ne legyen rá szükség”!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

happy wheels