A mese és a mesélés illatai – A mesélés rítusai, a mesélés eszközei a Népmesekincstár mesepedagógiában I.

A mesélés rítusai, a mesélés Népmesekincstár mesepedagógiában használt eszközei segítik a ráhangolódást, a befogadást, a magunkhoz és a másokhoz való kapcsolódást. A cikksorozat első része az illatokról szól. Lehet -e, van-e illata a mesélésnek és a mesének? Miért és mikor jó ha van, miért és mikor jobb, ha nincs? Mi a mesepomander? Mit jelent a meseillatok kapcsán: a kevesebb több?

A mesélés különleges téren és időn kívüli teret teremt. Az egyszer volt-hol nem volt világába visz, oda ahol a madár se jár. Közben sűrű erdőben járunk, majd selyemréten, szegényember házában, királyi palotában, az alsó világban kígyók és békák között vagy a Nap fényes pitvarában. Ahány helyszín, annyiféle illatot idéz. Láthatatlan és szagolhatatlan világokban járunk, mégis érezhetjük a” pokol kénköves bűzét”, „a frissen kaszált szénaboglya vánkos”, vagy a mese végén, a lakodalmi „frissen sült, kakastejes cipó” illatát.  Ahány helyszín, ahány esemény a mesében, annyiféle illat. Ezért nem javaslom meséléshez a párologtatást, vagy a folyamatosan jelen lévő illatokat. A párologtatók egész teret betöltő, mindenkire nézve kötelező, állandó illata, az egyéni illatasszociációk elindulását blokkolja. Csak akkor javaslom meséléshez, ha a mesében jelen van egy domináns illat, amit szeretnénk a valóságban is érzékelhetővé tenni. „A palota körül pedig csipkebokrok bozótja kezdett burjánzani, és évről évre magasabb lett, mígnem az egész palotát eltakarták a rózsák.” (Grimm: Csipkerózsika)

Ami nagyon jól bevált, könnyen használható és szinte minden gyerek számára be-és elfogadható varázseszközöm lett: a MESEPOMANDER[1].

Mesepomander http://www.pomanders.hu/pomanders-blog/mi-az-a-mese-pomander

A mesepomander kilenc különböző ásványból, nyitható illatszelencével készül.  Az illatszelencében lévő apró pompomra cseppentett illóolajkeverék illata hetekig érezhető. A gyerekek, -kivétel nélkül -szeretik megérinteni az ásványokat, csodálni a fényüket, szimatolni az illatszelencébe rejtett illatot.

Schütz Gabriellával[2] álmodtuk meg, ő készítette el az enyémeket, ti is tőle tudjátok megrendelni itt:

http://www.pomanders.hu/mese-pomander/mese-pomander

Gyöngyvirág Palkó meséjét így gyöngyvirágillattal nyithatom, Rózsa és Ibolya történetét rózsával és ibolyával. Ilyenkor az érzékszervek élesítése is cél, mert pontos, jó működésük segíti a befogadást, a serkentheti a belső képalkotást. De használhatok általánosabb az elmélyülést segítő, nyugtató illatokat is.

Most adventi meséket mesélek, így az Angyalhívó illatot használom, de a cserélhető pompomok és illatok lehetővé teszik, hogy akár mesénként-csoportonként változtassam, annak függvényében milyen illatasszociációt szeretnék felerősíteni.

http://www.pomanders.hu/illoolaj-keverekek/angyalhivo-illoolaj

A mesélés és a mesehallgatás a láthatatlan látása, a hallhatatlan hallása, a szagolhatatlant szaglása is. A MESEPOMANDER mindhárom folyamatot segítő „varázseszköz”, hisz arra is alkalmat ad, hogy csendgyakorlat varázseszközeként használjuk, remekül segíti a ráhangolódást a mesére.

A csendgyakorlatokról bővebben itt olvashattok: http://mese.mesepedagogia.hu/2018/01/07/csendgyakorlatok/

Amikor gyermekvédelmi gondozásban, gyermekotthonban élő gyerekekkel dolgoztam meseolajat-meseillatot használtam és használtak a programhoz kapcsolódó önkéntes mesélők. A meseolaj nyugtató, kellemes illata, az érintés, kapcsolódási lehetőséget teremtett a meséhez és a mesélőhöz, a mesélés rítusának egyik alapvető eleme volt. Családban élő gyerekekkel, óvodákban -iskolákban is működhet a meseolaj alkalmanként vagy rendszeresen is, de az alábbiak figyelembevételét javaslom:

  • Megkérdezni a gyerekeket egyenként, hogy tetszik-e nekik a kezünkben tartott illat, megszagoltatni velük az olajat. Fel kell rá készülni, hogy a csoport negyedének nem fog tetszeni.
  • Megkérdezni minden gyereket arról, hogy megérinthetjük-e. Nem mindegy gyerek szeretné!

Ezután lehet a nagyon jó minőségű olajat azoknak a gyerekeknek a csuklójára kenni, akik kértek az érintésből és az illatból.

ALAPSZABÁLY: A KEVESEBB TÖBB! Láttam workshopon, a bőségesen locsolt illatoktól allergiás rohamot kapó kollégát, és kínlódtam végig gomolygó illatfelhőben bemutató meseórát. Láttam lélek nélküli érintést, ami kiüresedett formává silányítja rítust. Láttam félelemtől összerezzenő bántalmazott gyereket, akit nem kérdeztek meg arról, hogy megérinthetik -e.

Részletesebben ezekben a kiadványokban megjelent cikkeimben olvashattok még, “A mese-mesélés illatai” témáról:

Bajzáth Mária (2008): A mesélés eszközei. In: Módszertani ötlettár. Fővárosi Pedagógai Intézet. Bajzáth Mária (2011): Mesepedagógiai foglalkozások. In: Tanórán kívüli foglalkozások. RAABE Kiadó Bajzáth Mária (2013): Minden mesélésnek tétje van- Meseválasztás szempontjai I. Manager Praxis Kiadó, Budapest. Bajzáth Mária- Bumberák Mária (2014): A mesélés rítusa gyermekotthonokban. Módszertani füzet a gyermekotthonokban mesélő önkénteseknek. Meseközpont Alapítvány, Paloznak.

[1] A mesepomanderek a Pomanders egyedi dizájnja és ötlete alapján készülnek, melyek a Nemzeti Szellemi Tulajdon Hivatala által kiadott oltalmat élvezik. [2] Schütz Gabriella: franciatanárnő, újságíró, és nemzetközi okleveles aromaterapeuta. Az Aromatika magazin társalapítója és szerkesztője, az Aromaterapeuták Magyarországi Egyesületének alapító tagja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

happy wheels