A diafilmvetítés mint a mesehallgatóvá és olvasóvá nevelés, a közösségépítés eszköze

A diafilm különleges mesélés: se nem könyv, se nem mozi, mégis betű, szöveg, történet és kép. Bensőséges-összebújós együttlét, varázslatos hangulat lehetőségét teremti meg, téren és időn kívüli állapotot idéz elő. Hangokból, színekből, illatokból, illusztrációkból álló felejthetetlen emlékképet teremt. Fel lehet nőni nélküle, de nem érdemes kihagyni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány, diafilmben rejlő nevelési, fejlesztési lehetőséget, a másik részben pedig jól bevált családi- óvodai -iskolai gyakorlatokat mutatok be.

1. A diafilmvetítés bensőséges, minőségi, közös idő, akár családban, akár bölcsődében, óvodában, iskolában vetítünk.

2. A diavetítés minden korosztály számára örömteli élmény, összehozza a család vagy csoport apraja-nagyját. Apa felakasztja a lepedőt, anya befűzi a filmet, a kicsi még „csak” nézi, a nagyobb tekeri, a még nagyobb olvassa. A szerepek cserélődnek-cserélődhetnek. Intézményes nevelés keretei között, vegyes korcsoportban is jól alkalmazható.

3. A jó diafilm külső képei segíthetik a belső képalkotási képesség fejlődését. A képzeletfejlődés reproduktív szakaszában, mások észleléseit, elképzeléseit hallva, látva vagy olvasva, ezeket a maga számára be és újraépíti a gyerek. A látott képekből új, belső képek épülhetnek.

4. A diafilm vetítés közben elhangzó hallott szöveg gazdagítja a szókincset, segíti a szövegértési képességek fejlődését.

5. A diafilm nézés segíti a fókuszált, osztatlan figyelemre való képesség megalapozást és fejlődését.

6.A diavetítés élménye segíti az érdeklődés felkeltését a történetek, az írott szöveg és a könyvek felé.  

7. A diafilm a gyerek befogadói ritmusának megfelel tempóban mozgó állókép. A filmmel ellentétben nem ingerli túl az idegrendszert. Visszalapozható, visszatekerhető.

8. A diafilm a szülő, pedagógus által szabadon választható, előre megnézhető tartalom és képanyag. Saját ízlésünknek, értékrendünknek megfelelő történetekhez és képekhez jut a gyerek.

9. A 21. századi magyar diafilmek nagyobbik felének tartalmi és képi világa magas művészi színvonalat képvisel mind a kép, mind a szöveg oldaláról, így megfelel az alaptételnek: Gyereknek a legjobbat!

https://diafilm.hu/



A fenti megállapítás azonban nem igaz, a múlt században született diafilmek egy részére, sok közülük didaktikus vagy/és politikai propagandát közvetít, vagy/és töredékes irodalmi átdolgozás, vagy/és igénytelen-ízléstelen képi világba sodor. De érdemes böngészni, mert ebben a korszakban is születettek gyöngyszemek, például Gyulai Líviusz, Macskássy Gyula, Jankovics Marcell népmeséket feldolgozó filmjeit jó szívvel ajánlom. Más műfajban is sok értékes alkotás született, így érdemes visszanyúlni a diafilm archívum filmjeihez:

http://dia.osaarchivum.org/public/index.php?menu=1
Ezek számítógépen is nézhetőek, de ez az élmény csak emlékeztet a klasszikus vetítésre.

A diafilm nem helyettesíti a rendszeres könyvből mesélést vagy az élőszavas történetmondást, de kiegészíti és színesíti a történetekhez, egymáshoz kapcsolódást-közelítést.

10. Iskolás korban a diafilm alkalmas az olvasás gyakorlására, differenciálásra, tehetséggondozásra. Utóbbira óvodás korban is.

11. A diafilm gyakran kinagyítja egy könyv képeit, így ami kicsi volt nagy lesz, alaposan megfigyelhető az összes részlet az illusztrációban.

11+1 A diafilm kitörölhetetlen, pozitív emlék. Akinek vetítettek, soha nem felejti el.

Emlékszel? Rózsaszínes volt a diavetítő.

Nálunk kék volt, és emlékszem arra is ahogyan az apró fénykörben száll a por. Lehúztuk a redőnyt, a falra lepedőt tettünk, könyveket raktunk a vetítő alá, befűztük a filmet és indult a mozi.

Ha beteg voltam, minden nap vetítettek és ehettem közben befőttet. Szerettem beteg lenni.

Vitatkoztunk rajta ki tekerje, egymásnak olvastuk a napköziben.

11 JÓ GYAKORLAT A DIAFILMHEZ:

1.Családi-óvodai-iskolai diafilmnap. Egy kijelölt, így várva-várható nap a hónapban vagy hétben, amikor vetítünk.

2. Mindenki, aki tud, olvasson. Ha csak egy képkockát, az éppúgy jó, mint az, ha egy egész filmet.

3. Kicsi gyereknek, a diavetítés kezdeti szakaszában, akár mutathatjuk is a falon-vásznon, amiről-akiről mesélünk, éppúgy, mint a könyvben. Ez segíti a megértést, beszédfejlődést. Hagyjuk-kérjük, hogy ő is mutassa.

4. Óvodában, első osztályban az olvasni már tudó óvodások-elsősök egyik tehetséggondozási-fejlesztési eszköze lehet.

5. Amikor nincs benn még/már a film: kezdődhet az árnyjáték. Ehhez rengeteg ötletet ad: Grátzer József (1986): SICC. Móra Könyvkiadó, Budapest. Az árnyjáték fejleszti a képzelet mellett, a kéz és az ujjak finommozgásait, közös nevetésre is alkalmat teremt.

6. Alakítsunk ki diafilm nézéshez rítust. Lehet állandó helye, a vetítésnek. Lehet illata. (Az új diavetítőknél ez már nem az égett film, hanem finom illóolaj.) Lehet diafilmnéző párnánk.

7. A születésnapok, pizsamapartik egyik csendesítő, nyugtató, záró eleme is lehet a közös diafilmezés.

8. Ünnepekre készülve, segíthetik az ünnepre hangolódást. A diafilm oldalán található témakör szerinti bontás is. Karácsony, húsvét, téli ünnepkör stb.

https://diafilm.hu/index.php?route=product/category&path=63

9. Harmadik osztályban segíthetik a történelmi tematikájú filmek, a történelmi monda-rege világba a bevezetést.

10. A diafilm archívum filmjei a digitális tábla, és egyéb IKT eszközök felhasználói ismereteinek bővítését teljes biztonsággal szolgálják. (pl: keresési feladatok)

11. Vannak diafilmek idegen nyelveken. Jól használhatóak a nyelvtanuláshoz-nyelvtanításhoz.

A NÉPMESEKINCSTÁR DIAFILM SOROZATBAN (ezek a filmek Népmesekincstár könyvsorozat meséiből készülnek) EDDIG HÁROM FILM, ÖT NÉPMESE JELENT MEG:

Az okos anya, A Nap és a Hold két cigány népmese egy filmen, 3 éves kortól. Kocsis Levente illusztrálta.

A tizenkét hónap című újgörög mese filmjét, 4 éves kortól ajánlom. Kürti Andrea az illusztrátor.

A kisegér nagy utazása eszkimó mese, az Egérke kisasszony vőlegénye a legelső diafilmek egyike lehet. Maros Krisztina rajzolta filmre.

A Népmesekincstár sorozat diafilmjeiről több, itt olvasható:

https://diafilm.hu/index.php?route=product/search&search=n%C3%A9pmesekincst%C3%A1r

Bajzáth Mária

One Comment on “A diafilmvetítés mint a mesehallgatóvá és olvasóvá nevelés, a közösségépítés eszköze

  1. Nagyszerű cikk, kedves Bajzáth Mária, köszönöm sok szülő és nevelő nevében is !
    Örömmel hallgattam előadásait Komáromban a Nyári egyetemen személyesen is.
    Üdvözlettel Oslóból, a diafilm lelkes terjesztőjeként, és „norvég képviselője”-ként.
    van der Meulen Viktória

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

happy wheels