Népmesékkel az iskolába-népmeséket az iskolába

A szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt felelőssége a nyugodt, boldog iskolakezdés. A mesék, a mesélés is segíthet benne.

Az óvodás korszak vége, egy új életszakasz kezdete, a gyerekek életében külső (testi) és belső (lelki) változásokat egyaránt hoz. Az iskolába induló gyerekek végtajai megnyúlnak, módosulnak az evési és alvási szokásaik, elkezdődik a fogváltás. Megváltozik a viselkedésük, játékuk, igényeik és érdeklődésük. Az iskolakezdés nemcsak környezetváltozást jelent. Új napirend, ismeretlen felnőttek, szokatlan elvárások között kezdik első tapasztalataikat gyűjteni a formák, jelek, hangok, betűsorok és számok titokzatos világában. A mesék könnyíthetik az ismerkedést, a mesélés alkalmai pedig a kapcsolatteremtést, közösség- és bizalomépítést támogatják.  A mesehallgatás segíti az akaratlagos és az önkéntelen figyelem váltakozását, a szókincs, az olvasás és a szövegértés fejlődését.

Olyan népmeséket válogattam az Így megyek az iskolába című a gyűjteménybe (illusztrátor:Kürti Andrea), amelyek segítenek átlépni az új szakaszba.

Ha baj, kudarc, sérelem éri a kisiskolást, kárpótlást kaphat, hisz a mesét hallgatva, maga is a világ rendjét helyreállító, sárkányokat legyőző, bátor hőssé válhat, s közben más úton meg nem megszerezhető információk birtokába jut: életről, halálról, veszteségekről, örömökről, jóról, rosszról, segítőkről és ellenfelekről.

A címadó mese illusztrációja

Az első fejezet történetei sötétségről és fényről, szivárványról, dombról és völgyről éppúgy mesélnek, mint hősökről, akik megküzdenek a tizenkét fejű sárkánnyal, démonokkal, szellemekkel, hogy legyőzve látható és láthatatlan ellenfeleiket a világban helyreálljon a rend.

Miértekről és hogyanokról, kérdésekről és válaszokról szólnak a második rész meséi. A kisiskolás gyerek jó esetben kérdez, kíváncsi, érdeklődő, és szerencsés esetben az is marad. A történetekbe rejtett válaszok könnyebben memorizálhatók, legyen szó a tűz gerjesztéséről vagy a bivaly bőréről.

A testről és a biztonságról, életről és halálról szóló fejezetek meséi ebben a gyűjteményben is hangsúlyos szerephez jutnak. Segítik a testtudat fejlesztését, a mesék is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyerek szeretetteljes viszonyt alakítson ki a saját testével, pozitív testképe legyen.

Az életről-halálról szóló történetek tudatosítják, hogy az élet véges, különlegesen értékes ajándék és lehetőség.

Az életszakaszváltás mindig nehéz próbatétel: valamit elhagyni, feláldozni, búcsúzni, újat kezdeni nagy kihívás. A kisgyerekkor lezárása különösen jelentőségteljes, a népmesék hatalmas kincsestárra nagyon nagy számban őrzi az erről szóló történeteket, ezért külön fejezetet szenteltem a Hétéves kor meséinek.

A hétéves gyermek című mese illusztrációja

Megtartani a barátokat, felismerni az ellenfeleket, leleményes megoldásokat találni problémákra hasznos tudás, a boldog élet nélkülözhetetlen záloga. A barátokról és ellenfelekről, tudásról és leleményességről szóló mesék, mind azt üzenik: Becsülj meg másokat, építs bizalmat, törődj másokkal, segíts! A mesék megmutatják jót és a rosszat egyaránt. Leírják, mi történik a szabályszegővel, a bántalmazóval, a hencegővel, de optimális kapcsolati mintákról, igaz barátságról, segítőkész, egymással törődő közösségekről is szólnak. Ezekre a történetekre óriási szüksége van a 21. század iskolájába indulónak.

A hetedik életév körül, azok az erők, melyek idáig a gyermek növekedésének szolgálatában álltak felszabadulnak, és a független, fogalmi gondolkodást segítik.  Elkezdődik az írás-olvasás, a számolás tanítása és tanulása, azonban a gyerekekre ekkor még jellemző a mesevilágban létezés. Könnyebben tudnak valamit teljesen átélni, mint figyelmüket egy didaktikus, olykor elvont tanulási feladatra összpontosítani. A számokkal való ismerkedést segítik a Mesék számokról és emberekről című fejezet történetei.

A tréfás meséket hallgatva ki lehet nevetni a világot, és saját magunkat is. A humor (melynek eredeti jelentése: testnedv) éltető-megújító erő, a hatéves gyerek már érti és értékeli. Százszor is nagyot nevet ugyanazon a mesén, és százegyedjére is kéri: meséld el még egyszer

Kisiskolás korban a világ még varázslatok színtere, tehát: minden megtörténhet, a világ megismerhető, megváltoztatható, birtokolható. A varázslatban való hit az önbizalmat erősíti, a hitet abban, hogy képes vagyok befolyásolni a történéseket. A mesekönyv varázstárgy a felnőtt kezében, a varázsige pedig úgy kezdődik: Egyszer volt, hol nem volt…

Bajzáth Mária

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

happy wheels