„Az élet titkaira a csendben rejtőzik a válasz!” – mondja a bölcs egy keleti mesében.
Mindannyiunk életében nagyon fontos a csend, a gyerekek számára is nélkülözhetetlen. Nemcsak a lélek, hanem a test, az idegrendszer egészsége miatt is. Ha nem tud a gyerek csendben lenni, érzékszervei tompulnak, figyelme szórt lesz, és nem találkozik azzal a tiszta örömforrással, amit a csend jelent, amelyben meghallhatja a saját belső hangját, és az őt körülvevő világ tiszta, természetes hangjait.
Montessori pedagógiában nagy szerepet kapnak a csendgyakorlatok. Ez a módszer inspirált engem, és az itt leírt öt gyakorlatot is. Mindegyiket játszottam-játszom óvodásokkal éppúgy, mint kamaszokkal, egyetemi hallgatókkal vagy pedagógusokkal, és nem csak mesélés előtt.
Ha nem tud, nem akar vagy nem mer csendben lenni a gyerek, örömteli játékokon keresztül tanítsuk meg rá. Teremtsünk számára alkalmat és lehetőséget, hogy megtapasztalhassa, hogy később tudjon, merjen és akarjon!
Ezek a játékok élesítik az érzékszerveket (szaglás, hallás, látás, tapintás), fejlesztik a finommotorikát, a koncentrációt, az együttműködés képességét, az önfegyelmet és a türelmet.
HARANG
Körbeülünk, és egy harangot vagy csengőt adunk körbe, anélkül, hogy megszólalna a kezünkben.
RAKOSGATÁS
Mindenkinél van két darab (mesterfokon három-négy esetleg még több darab) héjas dió vagy mogyoró vagy mandula. Ezeket a legkisebb zajjal kell belerakni a közös kosárba, majd az egész kosarat csendben továbbadni a mellettünk ülőnek.
MAGOK KANALAZÁSA
Két edénykénk van. Az egyik üres, a másikban lencse, bab, rizs vagy borsó van. Kanállal kell átjuttatni minél kisebb hanggal a magokat az egyikből a másik edénybe, majd továbbadni az edényeket és a kanalat, minél nagyobb csendben a mellettünk ülőnek.
FOLYADÉK ÖNTÖGETÉSE
Két edényünk van. (Hogy mekkora és milyen széles a szája, az a gyerekek gyakorlottságától függ). Az egyik edény üres, a másikban víz van. Át kell önteni a vizet az egyik edényből a másikba, a lehető leghalkabban.
MESEGOMBOLYAG-GURÍTÁS
A mesegombolyagba (fonalgombolyag) elrejtünk egy vagy több csengőgolyót. Úgy kell átadni egymásnak a gombolyagot, hogy az ne csendüljön meg.
ÖTLETEK
Ha türelmetlen a gyerekcsoport, nem tudja kivárni, amíg odaér hozzá a harang, doboz, edény, indítsatok kettő, esetleg három haranggal, dobozzal vagy edénnyel egy nagy kört, vagy bontsátok, három-hat kisebb csoportra a közösséget! Ebben az esetben pedagógusként kívülről érdemes segíteni a játékot. A gyakorlatok során egyáltalán nem beszélgetünk, esetleg szemmel, testbeszéddel tudnunk kommunikálni. A csendgyakorlat örömteli játék, élmény, varázslat, csoda.
Egyéni csendgyakorlatokat is lehet játszani, de az egy másik műfaj, máskor írok róla.
Köszönöm a tippeket, kipróbálom.