Békefi Anna – ELTE TÓK
A képzeletbeli gyerekkori színpadot valóságos katedrára cseréltem, de folytattam-folyatatom a remek játékot és varázslatot. J. Oelkers szerint „a nevelés nem más, mint a folyamatosan változó beavatási hátterek előtt zajló kommunikáció.” A pedagógiai munka óriási lehetőség és felelősség, igazi csoda, ha megtalálom az összhangot a tanítványaimmal. Óriási sikerélmény minden nap, ha sikerül kíváncsiságot ébreszteni a tananyaggal kapcsolatban, és ébren is tartani, ha felkeltem a z érdeklődést a bennünket körülölelő világ iránt, és ennek egy szeletét én mutathatom meg. A pedagógia gyakorlata számomra egy felnőtt, és egy vagy több gyerek kapcsolata, amelyben a résztvevők mindegyike tanul és tanít.
Nem ismerek olyan gyereket, akihez nem vezet mesebeli út, gyakorló pedagógusként szükségem volt egy „táltos paripára”és ezt a népmese jelentette számomra.
Azonban a mesét az iskolában kb. négyféle módon közelítik meg:
A mesét nem olvasni kell, hanem mondani és hallgatni, kérdésekre lehet válaszolni, de nem azokra, amelyek arról szólnak, hogy balra-vagy jobbra nézett a királylány, amikor nemet mondott a királyfinak? A bábjáték akkor működik a mesével kapcsolatban, ha a gyerek kapcsolatba kerül a bábozás során a saját „mágikus bábjával”, ehhez azonban a pedagógusoknak kellene először a mágikus bábjátékot megtanítani. Az eljátszott meserészletek élettelenek, a gyerekeknek gyakran semmi közük a szereplőkhöz és a jelenetekhez. A mese (ami alatt a népmesét értem a mesepedagógiában) ennél sokkal többet tud adni. A mese a pedagógia táltos paripája, vagyis univerzális segítő lehetne. A teljesség igénye nélkül: fejleszthető vele legalább 5 Howard Gardner által meghatározott intelligenciaterület a kulcskompetenciák jó része, tehetséggondozó, felzárkóztató, közösségteremtő- építő- megtartó erő. Korszerű, használható módszerekre van szükség, új szemléletre a mesékkel és a mesemondás tanításával kapcsolatban a pedagógusképzésben.
Erre egy diákomnak kellene felelni, így egy volt tanítványom TDK dolgozatából idézek válaszként: „A felkészítő tanárom nagyon sokat mesél és minden problémára mesebeli megoldást talál. Az osztályunk folyamatosan a mesék világában él, és sokat tanulunk belőlük. Próbákat állunk ki, varázstárgyakat készítünk és nagy mesemondók életén-munkáin keresztül ismerkedünk meg új és még újabb történetekkel. A mesékből ötleteket kapok és sokszor egy-egy szereplő viselkedése kapcsán, elgondolkodom a saját cselekedeteim helyességén, és azon vajon igazam van-e egyes helyzetekben, vagy nem.” (Tóth Nikolett, 2009.TDK Az egyszülős családból jövő hősök útja a mesében és a valóságban)
A pedagógusok a képzéseken (pl. az akkreditált Mesepedagógia képzésen, vagy posztgraduális képzéseken) nyitottak, lelkesek, motiváltak, kreatívak. Aki ezen a pályán dolgozik, pontosan tudja mi az, ami működik a gyakorlatban, és mi nem. A mesepedagógia elmélete meggyőző, a mesék, amelyekkel dolgozom, a pedagógusokban is megszólítják a hőst. Nagyon sok,. a mesepedagógiai módszerét már használó óvónővel, tanítóval, tanárral vagyok kapcsolatban, jó tapasztalatokról számolnak be.
A pedagógus rendelkezésére egy kimeríthetetlen kincsestár áll: sok ezer mese, a mesék rendje, a saját hangja, a mimikája, a teste (keze-lába stb.) saját személyiségének varázsa-ereje, a képzelet, és a fantázia.
A módszerek: a naponta ismétlődő mesélés és mondókázás a pedagógus közös játéka a gyerekekkel, amely minden résztvevő számára örömforrást jelent. A mesélés-mondókázás és a játék mellett fontos szerepet kap a tánc, a rajz, a mozgás, a kézművesség, az alkotás, a beszélgetés minden formája, az érzékszervek-érzékelés fejlesztése, kapcsolatkeresés mindennel, ami él, valamint az informatikai eszközök és az audiovizuális eszközök használata. A felsorolt tevékenységek a gyereket a mesék kapujához vezetik, amelyen keresztül a pedagógus segítségével lépnek be a mese terébe, ahol mindenki megkeresheti a mese számára érvényes, csak neki szóló üzenetét. A fenti tevékenységek célja az is, hogy segítségükkel a gyerek fedezze fel az összefüggéseket a világban, képes legyen ebben a rendszerben önmagát is elhelyezni, képes legyen kapcsolódni másokhoz, találja meg a helyét, rendben legyen.
A népmese számomra élhető és éltető valóság. A mese igaz szó, amely egy mesehős szerint: „metszőbb a szélnél, forróbb a tűznél, a tavaszi víznél jobban kiárad, mindenen áttör. Élesebb a vasnál, erőt ad a harcosoknak, a gyengéket megerősíti, a szép lányokat megokosítja, nem rozsdásodik, vízben el nem süllyed, föld el nem takarja, évszázadok el nem avítják.”
A mesék hősei egységben élnek a természet erőivel, az emberekkel, az állatokkal. Kitartóan küzdenek, sőt, meg is halnak a céljaikért. Nem ismerik a lehetetlen fogalmát. Amikor tanítok, mesékkel emlékeztetem a gyerekeket és a felnőtteket arra,milyenné válhatnának, ha a félelem, a megingó akarat, és a képzelet hiánya nem akadályozná őket. Mesékkel segítek abban, hogy elhiggyék: hőssé válhatnak a saját életükben.
A népmese nem egy másik, nem létező varázs / csodavilágba vezet, hanem egy lehetséges valóságot mutat meg, amelyben nem létezik lehetetlen. A népmesék hősei közösséget vállalnak mindennel, ami él, egységben élnek a természet erőivel, az emberekkel, az állatokkal, meghalnak a célért, majd újjászületnek, ahogy mi is egy-egy probléma megoldása közben vagy után. A mesepedagógia rendszerében, a népmese hőse a mérték, a mérce, a követendő példa és minta. A meséken, mesélésen keresztül a gyerek kapcsolódni tud a mese által közvetített ősi rendhez, a mese hőséhez, a szöveg nyilvánvaló és rejtett jelentésrétegeihez, a mesékhez kapcsolódó tevékenységek révén pedig teremtő emberré is alakul. Cselekvés közben jut a mese által közvetített értékrend és tudás birtokába.
Vannak már iskolák- osztályok, ahol projekteket, vagy témaheteket, erdei iskolákat-táborokat szerveznek a mesélés – mesepedagógia köré. Sajnos ez még ritka, de optimista vagyok. Az út elején vagyunk, a pedagógusképzésben és a pedagógiai gyakorlatban szemléletváltás, sőt paradigmaváltás szükséges a népmesék szerepével kapcsolatban. Sok előadás, sok munka vár még ránk, izgalmas kalandnak, mesébe illő próbatételnek ígérkezik az elkövetkező néhány év. Ahhoz, hogy a tanterv része legyen a mesepedagógia, időre van szükség, de a soproni Óvónőképzőben, talán már 2013-ban indul egy erre alapozott, két esztendős, szakvizsgás képzés. A végső célhoz vezető lépéseket az úthoz fogom igazítani, de az eszközeim: képzések, gyerekfoglalkozások, táborok, kiváló szakemberekkel való együttgondolkodás-működés, és egy könyv megírása, egészen biztosan közelebb visznek hozzá. A mese hőse nem ismeri a lehetetlen fogalmát… Én sem! Akárcsak ők, megyek –mendegélek, járom tovább az országot, iskolákat, óvodákat, könyvtárakat, mesélek „képzelet királynő legszebb lányáról” a Meséről, és közben hiszem, hogy egyszer majd, minden iskolában, minden nap mesélnek.